Persona.

Waarom maak je gebruik van een persona?

Het antwoord op deze vraag is simpel: verkopen is lastig als je niet weet wie je klant (persona) is! We denken over het algemeen vrij snel dat we onze klant kennen. Maar als er wordt gevraagd naar een specifieke omschrijving van de doelgroep, dan valt er al snel een stilte. Hoe beter je je klanten kent, hoe beter je met hen kan communiceren.

Persona of ijkpersoon
Een persona of ijkpersoon is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Met behulp van deze omschrijving creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk moeilijk te bedienen zijn.

Hoe ziet een persona eruit?
Hieronder is te zien hoe een beknopte uitwerking van persona’s eruit kan zien. In dit voorbeeld zijn fictieve personen gebruikt.

Voorbeeld van uitwerking persona

Creëer een persona in 5 stappen

Nu je weet wat een persona is, kun je zelf aan de slag. Wij gebruiken deze 5 stappen wanneer we voor onze klanten omschrijvingen maken van hun doelgroep.

  1. Doe deskresearch
    Gebruik Google Analytics bijvoorbeeld om informatie zoals geslacht en leeftijd van je websitebezoekers te vinden.
  2. Doe fieldresearch bij bestaande klanten
    Bezoek je klant om te kijken hoe zijn/haar leven eruit ziet. Of nodig hem/haar uit op kantoor en stel vragen die ertoe doen.
  3. Analyseer je gegevens
    Je hebt nu een behoorlijke hoeveelheid gegevens verzameld. Vat deze informatie samen.
  4. Creëer de persona
    Je hebt gedegen onderzoek gedaan en je hebt alle informatie geanalyseerd. Nu is het tijd om de omschrijvingen van de doelgroep uit te werken. Zorg voor een mooie opmaak, want het oog wil tenslotte ook wat.
  5. Delen
    Je persona is af. Het is tijd om deze te delen met de rest van het bedrijf. Iedereen, dus niet alleen het management, zou moeten weten hoe hij/zij eruitziet, welke zorgen hebben ze en wat verwachten ze van je bedrijf. Sommige bedrijven maken posters van de persona’s en hangen deze op een prominente plaats op. Of richten zelfs hele kamers in waardoor je kan zien hoe de persona leeft. Op deze manier is iedereen op de hoogte voor wie ze eigenlijk aan de slag zijn.

Meer informatie

Wil je meer weten over het maken van persona’s? Of heb je hulp nodig?

Neem gerust contact op!

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup