Redactionele formule.

Waarom zou je gebruikmaken van een redactionele formule?

Met een redactionele formule zorg je voor goede content die consistent is en steeds hetzelfde verhaal uitdraagt.

Vaak heerst het idee dat een redactionele formule alleen voor magazines nuttig is, maar het is juist belangrijk om voor alle kanalen die je inzet een redactionele formule te hebben. Zo kun je jouw boodschap onderling afstemmen.

Wat staat er in een redactionele formule?

  • Wat is je centrale onderwerp en wat zijn de belangrijkste thema’s?
    Deze moeten zo specifiek mogelijk zijn.
  • Welke onderwerpen die verwant zijn bespreken we niet? Dus waar baken je het onderwerp af?
  • Welke doelstellingen wil je met het kanaal bereiken?
  • Wie is je doelgroep/je persona voor het kanaal? Voor wie maak je al deze content? Wat is hun achtergrond? Wat is hun kennisniveau? Een persona is een beschrijving van een individu die symbool staat voor een doelgroep. Het is de kernpersoon voor wie je de content schrijft. Maak deze persoon zo levendig mogelijk. Lees hier meer informatie over persona’s. De vraag die je je bij iedere tekst moet stellen is: is dit interessant voor mijn persona?
  • Wat is de tone of voice voor dit kanaal? Dus op welke manier spreek je je doelgroep aan? Is het formeel of informeel? Met simpele woordkeuzes of moeilijke woorden? Mag er jargon gebruikt worden? Het is essentieel om de tone of voice consequent te laten zijn. Hier moet extra aandacht voor zijn als je meerdere mensen artikelen of video’s laat plaatsen op je website.
  • Welke look & feel wil je met het kanaal uitstralen?
  • Wat is de exacte indeling van het communicatiemiddel met contenttype’s?
  • Hoe verloopt het redactieproces?

Contentkalender

Zijn deze zaken helder? Ga dan heel concreet met de redactionele formules van de verschillende kanalen aan de slag door middel van een contentkalender.

Waarom is een contentkalender handig?

Een contentkalender helpt je om regelmatig relevante content te ontwikkelen die én de klant helpt én bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Om tot een contentkalender te komen doorloop je de volgende stappen:

Stap 1: Bepaal het doel de content
Stap 2:
Bepaal de doelgroep van de content
Stap 3: Bepaal boodschap en vorm van de content
Stap 4: Bepaal via welk kanaal je de content gaat verspreiden
Stap 5: Maak de contentkalender
Stap 6: Ga met de content aan de slag

Lees meer over het opzetten van een contentkalender

Verder praten?

Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over redactionele formules. Hopelijk helpt deze informatie je op weg en kun je er zelf verder mee aan de slag. Heb je een aanvulling? Top! Laat deze gerust achter bij de reacties of e-mail ons via . Mocht je eens verder willen praten over de nut en noodzaak van een redactionele formule of er een willen laten maken, bel dan met Jolanda Overgoor via (06) 36406164.

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup