Strategisch marketingplan

Waarom zou je een strategisch marketingplan opstellen?

Een strategisch marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt. Door het schrijven van zo’n plan heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften. Zo kun je beter inspelen op veranderingen.

Uit welke onderdelen bestaat een strategisch marketingplan?

Strategisch marketingplan

Stap 1: Doel
Eerst beschrijf je het doel van het marketingplan. Dit is niet voor iedereen hetzelfde. Start je net met je onderneming? Dan schrijf je een strategisch plan voor de lange termijn, waarbij jouw bedrijf centraal staat. Maar je kunt ook een marketingplan schrijven voor een productintroductie. In dat geval staat het nieuwe product centraal. Andere doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: de vergroting van het marktaandeel of een nieuwe klant-productcombinatie.

Stap 2 en 3: SWOT-analyse
SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. In deze analyse zet je dus de belangrijkste sterke en zwakke punten van het bedrijf (intern) af tegen de grootste kansen en bedreigingen (extern).

Stap 4: Markt-fit
Je hebt nu alle kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes in een model staan. Je gaat deze nu confronteren met elkaar om jouw markt-fit te bepalen. Het doel van een confrontatiematrix is het ontwikkelen van een goede strategie voor het marketingplan.

Stap 5: Marketingstrategie
De marketingstrategie omschrijft de manier waarop je de doelstellingen denkt te bereiken. Strategieën zijn vooral gericht op het behalen van een concurrentievoordeel door de juiste doelgroepen te kiezen en de juiste marketinginstrumenten in te zetten.

Stap 6: Marketingmix
Welke instrumenten ga je gebruiken om de marketingdoelstellingen te bereiken? Hier komen de zogenaamde zes P’s uit de marketingmix bij kijken: Product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie.

Stap 7: Operationeel marketingplan
Als bovenstaande allemaal duidelijk is dan kun je een operationeel marketingplan opstellen voor het komende jaar. Hierin staat heel concreet welke marketingactiviteiten je wanneer in het komend jaar gaat uitvoeren.

Wil je eens sparren over het opstellen van een strategisch marketingplan?
Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Plan een vrijblijvende afspraak in

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Westerlaan 51
8011CA Zwolle

06-14640422
info@scherpcommunicatie.nl

Contact popup