De cover van een magazine: hoe verras je binnen enkele seconden

Of deze nu digitaal is of niet, het is misschien wel het moeilijkste onderdeel van een magazine… Ik heb het over de cover, de blikvanger die de eerste indruk verzorgt. De cover bepaalt of jouw doelgroep gaat lezen of niet.  

In enkele seconden geïnteresseerd
Uitgangspunt bij het bedenken van de cover is dan ook: hoe krijg ik de doelgroep in enkele seconden geïnteresseerd om verder te lezen? Die enkele seconden kunnen op diverse plekken plaatsvinden. Denk aan het bladenrek in de supermarkt, op de mat van de abonnee of – en dat gebeurt meer en meer – online.

Covers zijn je entree
In dit licht is het aardig wat art director Jaap Biemans zegt over het door hem gemaakte Volkskrant Magazine. “Achter elke cover gaat een verhaal schuil. Covers zijn je entree én je visitekaartje”, aldus Biemans in dit interview over covers van magazines. “We krijgen zoveel dingen op de deurmat én dan is er nog die telefoon. Wat klik je aan of maak je open? Als je iemand kunt verrassen met een cover, sta je met 1-0 voor.”

Tip 1: Zorg voor aantrekkelijk beeld
Lezers kijken bijna altijd als eerste naar het beeld. De cover moet dan ook kwalitatief goed beeld hebben dat aantrekkelijk is. Een echte eyecatcher, maar niet te druk. Anders is niet meer duidelijk waar het nu eigenlijk om draait. Vaak bestaat een cover uit ongeveer 70 procent beeld en 30 procent tekst.

Tip 2: Teasers op de cover
We zeiden het eerder al: met de cover wil je jouw doelgroep aan het lezen krijgen. Dan mag je, net als bij een cliffhanger op televisie, best even teasen. Doe dat zonder de conclusies van artikelen verderop in het magazine helemaal weg te geven. De teaser geeft kort en krachtig aan wat de lezer in het magazine kan verwachten. De woorden maken mensen nieuwsgierig. Als je meerdere teasers plaatst die de doelgroep aanspreken, dan zit er altijd wel minimaal één onderwerp voor de specifieke lezer tussen.

 Tip 3: Bedenk wat jouw doelgroep aantrekkelijk vindt?
Zit je zelf zonder inspiratie? Dan kun je twee dingen doen. Allereerst je goed bedenken wie jouw doelgroep is. Voor de Libelle is de doelgroep de gemiddelde Nederlandse vrouw tussen de 28 en 55 jaar. De Libelle-lezeres heeft volgens uitgever Sanoma een actief leven en stelt daarin haar gezin voorop. Daar heb je een aanknopingspunt aan. Hoe kunnen we haar teasen om te gaan lezen? Dat kan met een gezin voorop, waarmee ze actief in de weer is.

Maar je kunt ook zelf een aantal covers maken om die te testen bij de doelgroep. Je kunt vast een aantal lezers vinden in je omgeving. Welke cover vinden zij het meest aantrekkelijk?

Tip 4: Haal inspiratie uit andere covers
Daarnaast kun je voor inspiratie het magazinerek leeghalen bij de supermarkt of de boekwinkel. Of op Pinterest eens kijken welke covers daar voorbijkomen. Let wel, het is slechts inspiratie. Wat de doelgroep zelf vindt, is veel belangrijker dan wat je op Pinterest allemaal tegenkomt. Alhoewel daar prachtige exemplaren zijn te vinden. Mocht je nu bovenmatig geïnteresseerd zijn in covers, dan is de website www.coverjunkie.com van art director Jaap Biemans aan te raden. Hij is verzot op voorpagina’s en noemt het magazine New Yorker als één van zijn grote voorbeelden.

Tip 5: Bepaal wat je wilt uitstralen
Naast je doelgroep, speelt ook wat je wilt uitstralen. Net als ieder mens heeft ieder magazine een eigen identiteit. Wat maakt jou herkenbaar? Denk hier van tevoren goed over na en wees consistent wat betreft de vormgeving. Dan wordt het voor de lezer herkenbaar. Daar is de wekelijkse of maandelijkse traktatie weer. Om die consistentie vast te houden, kiezen magazines ervoor om hun lijn vast te leggen in een cover beleid. Daarin zetten ze wat de cover moet uitstralen. In het geval van het weekblad Donald Duck staat er bijvoorbeeld altijd een grapje op de cover.

Tip 6: Breng hiërarchie aan
Als je de smaak te pakken hebt en er is fantastisch beeld, dan kun je een cover ook van een hiërarchie voorzien. Alsof het een verhaal is. Natuurlijk is de hoofdtitel dan de titel van je magazine. De subtitel is de teaser over je belangrijkste verhaal. Een aantal subtitels vertellen wat er nog meer te krijgen is. Dat geeft je lezers snel een overzicht van de belangrijkste artikelen uit je tijdschrift. In de juiste hiërarchie.

Welke cover spreekt jou het meest aan?
Kom je er niet uit? Neem dan gerust eens contact met me op. Daarnaast ben ik benieuwd welke van de onderstaande covers jou het meest aanspreekt. Waarom deze? Laat jouw reactie achter in de reactiemogelijkheid hieronder.

 

Tips?
Heb je nog andere tips, laat deze dan vooral achter bij de reacties. Dankjewel alvast daarvoor.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup