Zakelijk emoji’s gebruiken mag!

Maar wel met beleid

Weet jij wat alle smileys hierboven betekenen? Nu zeg ik eerlijk: ik ook niet! Waarschijnlijk is mijn uitleg compleet anders dan die van jou. Dat is dan ook dé reden dat veel mensen misschien huiverig zijn om emoticons, of emoji’s, te gebruiken op de werkvloer. Is dat terecht?

Hoe we het ook wenden of keren, de meeste mensen hebben tegenwoordig een smartphone en de meeste mensen slingeren daarmee ook dagelijks emoji’s de spreekwoordelijke ether in. Dat geldt net zo goed voor mij. Het emojigebruik is ondertussen zo ingeburgerd, dat het ook zeker overgevloeid is naar zakelijke communicatie. Of het nu een simpele : ) of een mooi vormgeven 😊 is. Zeker sinds de coronapandemie, toen we elkaar weinig zagen, is het gebruik van emoji’s sterk toegenomen.

Meer respect en begrip

Dat emoji’s aan de orde van de kantoordag zijn, dat blijkt ook uit onderzoek. Zo laat Amerikaans onderzoek van Clutch zien dat 77 procent van de mensen regelmatig emoji’s gebruikt in zakelijke communicatie. Onderzoek van Adobe onderschrijft dit: driekwart van de deelnemers geeft aan dat emoji’s bijdragen aan meer begrip en respect en 70 procent geeft aan dat ze bijdragen tot positieve gesprekken over bijvoorbeeld maatschappelijke en culturele thema’s. Een ander voordeel dat wordt genoemd is het snel kunnen delen van ideeën en het gemakkelijker maken van gezamenlijke beslissingen, waardoor er minder vergaderingen nodig zijn.

Vertaling non-verbaal

Het is duidelijk: we gebruiken zakelijke gezichtjes en daar zijn we over het algemeen niet ontevreden over. Dat is ook niet onlogisch. In een gesprek via chat of e-mail communiceren we enkel via tekst. Terwijl tijdens een gesprek face-to-face het gesproken woord maar een deel is van alle communicatie tussen de gespreksdeelnemers. De rest is non-verbaal: houding, toon, volume, gezichtsuitdrukkingen, handgebaren, et cetera. Emoji’s zijn eigenlijk een tekstuele vertaling van die non-verbale communicatie. Ter illustratie: ‘prima’ is anders dan ‘prima👍🏻’, en dat komt weer heel anders over dan ‘prima 🙄’.

De smiley en de aubergine

Het gebruik van emoji’s op zichzelf is dus zo gek nog niet. Er ontstaan doorgaans pas problemen wanneer degene die de emoji ontvangt die anders interpreteert dan was bedoeld. Het is dan ook raadzaam iets langer na te denken over welke figuren je wel gebruikt en welke wellicht beter niet. De lachende smiley is natuurlijk een veilige keuze; die begrijpt iedereen. De aubergine daarentegen zou ik persoonlijk altijd afraden in een mail naar een collega of klant. Maar daar zit nog een hele hoop tussenin. Is de knipogende smiley grappig of passief agressief? Of dat grijnzende koppie leuk of een beetje schunnig? En de uitbundig lachende emoji met de tranen in de ogen, wordt vaak gebruikt als hard huilende emoji. .

Naar wie stuur je hem?

Welke emoji je gebruikt, is niet het enige aandachtspunt bij zakelijke emojigebruik. Een tweede belangrijke factor is naar wie je hem stuurt. Is dit een collega met wie je goed bevriend bent of je baas? Stuur je er eentje naar een klant met wie je al een tijd samenwerkt of leg je pas het eerste contact? En niet onbelangrijk: hoe oud is de ontvanger van je bericht? Oudere generatie staan namelijk conservatiever tegenover het zakelijke gebruik van emoji’s, terwijl generatie Z’ers het gebruik het liefst zouden opschroeven. En houd ten slotte de werkcultuur in het achterhoofd: hoe ga je live met je collega’s, baas of klanten om? Dat kan een goede graadmeter zijn voor de opinie over emoji’s in geschreven berichten.

Geen one size fits all

Bovenstaande geeft de conclusie al een beetje weg: zakelijk emojigebruik is geen one size fits all. Het is vooral belangrijk om te blijven nadenken naar wie je de emoji stuurt en in welke context. Over het algemeen zullen emoji’s gemakkelijker gebruikt worden in interne dan in externe communicatie en op een jonger kantoor zie je ze doorgaans vaker dan op een ouder kantoor. Maar dat is geen stelregel en ook geen garantie dat het altijd goed gaat. Dan is het fijn te bedenken: geschreven tekst en zelfs face-to-face communicatie wordt net zo goed verkeerd geïnterpreteerd. Maar al doende leren we. En dat geldt ook voor emoji’s.  

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup