BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons of reageer via het formulier.
Een goede kop voor je nieuwsbericht is essentieel. De kop is immers hetgeen wat (potentiële) lezers als eerste zien, waarna ze besluiten om wel óf niet verder te lezen. Een kop moet informeren, nieuwsgierig maken, kort en bondig zijn én overtuigen. Kortom: het is een hele kunst. En dat blijkt ook maar weer uit de voorbeelden van koppen die de plank vol-le-dig misslaan. We geven je tips voor een goede kop, inclusief voorbeelden van hoe het absoluut níet moet:
Check je kop desnoods tien keer voor de zekerheid, want een spel- of typefout in de kop van je nieuwsbericht vernietigt meteen álle geloofwaardig van jouw bericht én van jouzelf of je bedrijf.
Zo moet het niet:
Een typefout als deze levert natuurlijk de nodige hilariteit op, maar straalt niet bepaald professionaliteit of geloofwaardigheid uit. Daarom: check, check, dubbelcheck!
Het lijkt misschien, net als de eerste tip, een beetje een open deur. Maar geloof ons: we komen nog vaak genoeg koppen tegen waar er op grammaticaal gebied het één en ander misgaat. Let hier op! Want ook hier geldt: het komt de geloofwaardigheid en professionaliteit niet bepaald ten goede. Daarnaast kunnen grammaticale fouten ook de hele betekenis van je kop veranderen.
Zo moet het niet:
Zo moet het niet:
Als schrijver van het nieuwsbericht en de bijbehorende kop snap jij natuurlijk precies wat je bedoelt en waar het over gaat. Dat geldt niet altijd voor de lezers die alleen de kop voorbij zien komen. Let er dus op dat dat wat er staat, ook precies is wat je bedoelt. En dat lezers het niet anders kunnen interpreteren.
Zo moet het niet:
Zo moet het niet:
Zo moet het niet:
Vaak past een kop niet op één regel. Dat is op zich geen probleem, maar dan moet je er wel voor zorgen dat het woord op het einde van de regel op de correcte manier wordt afgebroken.
Zo moet het niet:
Net als een goede kop is ook mooi beeldmateriaal belangrijk om de aandacht van de lezers te trekken. Daarbij is het echter wel van belang dat het openingsbeeld goed past bij de kop. Die twee elementen staan immers altijd vlakbij elkaar in de buurt. Denk maar aan hoe je een nieuwsbericht op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn ziet: je ziet de kop en het openingsbeeld. Zorg dat die twee elkaar versterken en verduidelijken.
Zo moet het niet:
Zo moet het niet:
De kop is zonder meer (mede-)bepalend voor het succes en bereik van jouw nieuwsbericht. Maar het is absoluut niet de enige factor die daarin meespeelt. Een goede kop betekent immers niet automatisch een goed nieuwsbericht. Wil je weten wat er nog meer voor nodig is? Lees dan ook onze blog: Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips!. Of neem contact met ons op!