Een goede kop voor je nieuwsbericht: hoe het wél en níet moet

Een goede kop voor je nieuwsbericht is essentieel. De kop is immers hetgeen wat (potentiële) lezers als eerste zien, waarna ze besluiten om wel óf niet verder te lezen. Een kop moet informeren, nieuwsgierig maken, kort en bondig zijn én overtuigen. Kortom: het is een hele kunst. En dat blijkt ook maar weer uit de voorbeelden van koppen die de plank vol-le-dig misslaan. We geven je tips voor een goede kop, inclusief voorbeelden van hoe het absoluut níet moet: 

Tip 1: Voorkom spel- of typefouten

Check je kop desnoods tien keer voor de zekerheid, want een spel- of typefout in de kop van je nieuwsbericht vernietigt meteen álle geloofwaardig van jouw bericht én van jouzelf of je bedrijf.

Zo moet het niet:

Een typefout als deze levert natuurlijk de nodige hilariteit op, maar straalt niet bepaald professionaliteit of geloofwaardigheid uit. Daarom: check, check, dubbelcheck!

Tip 2: Voorkom grammaticale fouten

Het lijkt misschien, net als de eerste tip, een beetje een open deur. Maar geloof ons: we komen nog vaak genoeg koppen tegen waar er op grammaticaal gebied het één en ander misgaat. Let hier op! Want ook hier geldt: het komt de geloofwaardigheid en professionaliteit niet bepaald ten goede. Daarnaast kunnen grammaticale fouten ook de hele betekenis van je kop veranderen.

Zo moet het niet:

Door de grammaticale fout in deze kop rijst de vraag wie nu eigenlijk wie bedreigt? Werd het ambulancepersoneel bedreigd door omstanders? Of uitten de hulpverleners zelf bedreigingen terwijl ze aan het reanimeren waren? “Als je nu niet begint met ademen, dan…!”  Het gaat natuurlijk om dat eerste, maar door de taalfout stáát er het tweede.

Zo moet het niet:

Er wordt natuurlijk bedoeld dat de paus op non-actief staat, maar door het vergeten van het koppelteken verandert de betekenis van de kop en staat er in feite dat de paus iets doet met (of op?!) een non…

Tip 3: Vermijd dubbelzinnige betekenissen of verschillende interpretaties

Als schrijver van het nieuwsbericht en de bijbehorende kop snap jij natuurlijk precies wat je bedoelt en waar het over gaat. Dat geldt niet altijd voor de lezers die alleen de kop voorbij zien komen. Let er dus op dat dat wat er staat, ook precies is wat je bedoelt. En dat lezers het niet anders kunnen interpreteren.

Zo moet het niet:

Wat er wordt bedoeld: Nicolette verrast gezinnen die niet zoveel geld hebben met iets leuks. Hoe je het ook kunt lezen: Nicolette geeft kleine portemonneetjes weg. Voorkom dit soort dubbele betekenissen!

Zo moet het niet:

Wat er wordt bedoeld: de politie kwam in actie en zette vervelende fans uit de zaal. Hoe je het ook kunt lezen: de politie beklom het podium, pakte de microfoon en gaf een optreden tijdens het concert.

Zo moet het niet:

Wat er wordt bedoeld: het gaat je geld kosten als iemand je naar Schiphol brengt en voor de deur afzet. Hoe je het ook kunt lezen: er worden chirurgische ingrepen gedaan waarbij ze je enkel amputeren.

Tip 4: Let op het juist afbreken van woorden aan het einde van de regel

Vaak past een kop niet op één regel. Dat is op zich geen probleem, maar dan moet je er wel voor zorgen dat het woord op het einde van de regel op de correcte manier wordt afgebroken.

Zo moet het niet: 

Hier wordt het woord ‘inburgeringsexamen’ op een onnatuurlijke manier afgebroken door de afbeelding. Dit is niet alleen grammaticaal hartstikke verkeerd, maar levert ook nog een bijzondere dubbele betekenis op…

Tip 5: Zorg dat het openingsbeeld past bij de kop

Net als een goede kop is ook mooi beeldmateriaal belangrijk om de aandacht van de lezers te trekken. Daarbij is het echter wel van belang dat het openingsbeeld goed past bij de kop. Die twee elementen staan immers altijd vlakbij elkaar in de buurt. Denk maar aan hoe je een nieuwsbericht op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn ziet: je ziet de kop en het openingsbeeld. Zorg dat die twee elkaar versterken en verduidelijken.

Zo moet het niet: 

Dit is natuurlijk níet het soort burger dat wordt bedoeld in de kop. Het beeld heeft vrij weinig te maken met de daadwerkelijke inhoud van de kop en het bericht, waardoor het geen toegevoegde waarde heeft. Het komt eerder flauw of misschien zelfs wel dom over. Beter zou een foto van de politie zijn geweest, het liefst natuurlijk terwijl ze daadwerkelijk in dat gesprek waren waar het overgaat.

Zo moet het niet:

Ruud Feltkamp is verliefd op …. Ruud Feltkamp?! Ook dit beeld heeft geen enkele toegevoegde waarde en staat een beetje dom met de kop die erboven staat. Het is begrijpelijk dat de auteurs lezers willen trekken en dus niet metéén al bekend willen maken wie dan die grote liefde is, maar dan had er óf toch een ander beeld gekozen moeten worden, óf de kop had anders geformuleerd moeten worden.

Meer weten over het schrijven van een nieuwsbericht?

De kop is zonder meer (mede-)bepalend voor het succes en bereik van jouw nieuwsbericht. Maar het is absoluut niet de enige factor die daarin meespeelt. Een goede kop betekent immers niet automatisch een goed nieuwsbericht. Wil je weten wat er nog meer voor nodig is? Lees dan ook onze blog: Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips!. Of neem contact met ons op!

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Westerlaan 51
8011CA Zwolle

06-14640422

Contact popup