Zo belandt jouw papieren folder niet direct bij het oud papier

Een papieren folder is niet meer van deze tijd. Deze stelling lijkt in tijden van verdere digitalisering van de samenleving moeilijk te ontkrachten. Maar niets is minder waar. De papieren folder is niet dood, hij leeft!

Jaarlijks doet Q&A Insights & Consultancy onderzoek naar het foldergebruik van Nederlanders. Dit jaar werden 858 consumenten ondervraagd en 85 procent van hen gaf aan wel eens een folderpakket op de deurmat te vinden. Van alle ondervraagden leest 80 procent deze folders ook. Volgens het onderzoeksbureau zegt 60 procent zelfs een Ja-Ja-sticker op zijn brievenbus te willen plakken om folders te blijven ontvangen.

De Nederlandse consument leest niet alleen graag papieren folders, het zorgt ook voor de meeste aanloop naar fysieke winkels. In het onderzoek geeft 63 procent van de ondervraagden aan dat de papieren folder een aankoop in een winkel stimuleert. Overtuigende cijfers dus om de papieren folder zeker nog niet in de ban te doen.

Val op!

De grote vraag is dan hoe jouw folder niet direct bij het oud papier belandt? Het is een inkoppertje, maar het draait natuurlijk om het uiterlijk van de folder en dan in het bijzonder de voorkant. In één oogopslag moet duidelijk zijn om welke winkel of welk product het gaat. Goed zichtbare kleuren en aansprekende en heldere teksten zijn een vereiste. De ontvanger van de folder beslist binnen een paar seconden of hij of zij gaat lezen. Val dus op!

De boodschap

Een lezer van de folder zit niet te wachten op enorme lappen tekst. Houd de tekst daarom beperkt en ga in de uitleg niet verder dan de essentie. Gebruik bij voorkeur ook een goede en aansprekende foto. Het gezegde, wat ook zeker geldt voor de folder, luidt niet voor niets: Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.

Zorg daarnaast ook dat de boodschap die je vertelt klopt. Een leuke actie of aantrekkelijke prijs, moeten ook daadwerkelijk die leuke actie of aantrekkelijke prijs zijn. Een consument zit niet te wachten op allerlei actievoorwaarden of haken en ogen. Hij of zij wil duidelijkheid. Bovendien kan het de betrouwbaarheid van je bedrijf flink schaden als jij niet waarmaakt wat je vertelt.

Drukwerk

We hebben allemaal wel eens een folder in de handen gehad waarbij het leek alsof het wc-papier was. Of nog erger, dat je handen er helemaal vies van werden. Zorg er dus voor dat het drukwerk van je folder van topkwaliteit is. Het kost misschien een paar cent meer, maar het komt de uitstraling van je folder en je bedrijf zeker ten goede.

Wil je weten of wij jou kunnen helpen?

Bij Scherp Communicatie zijn we dagelijks bezig met schrijven, teksten en taal. Dat is onze core business. We helpen je dan ook graag met de invulling en vormgeving van jouw publicatie. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup