Waarom een goede kop boven je nieuwsbericht zo belangrijk is

Potentiële lezers kijken als eerste naar de kop van een nieuwsbericht. Aan de hand daarvan beslissen zij om het bericht wel óf niet te lezen. Vind ik dit interessant genoeg om te lezen en dus mijn kostbare tijd aan te spenderen, of scrol ik liever verder op zoek naar iets beters? Die kop is dus énorm belangrijk! Hij moet nieuwsgierig maken, overtuigen, maar ook informeren en kort en bondig zijn.

Dilemma: op welke kop zou jíj klikken?

En dat kan knap lastig zijn. Om dat te illustreren leggen we jullie graag een dilemma voor. Onderstaande koppen gaan over hetzelfde nieuws, maar zijn van verschillende nieuwsplatformen. En hebben dus verschillende koppen. Wij horen graag van jullie in de reacties welke kop jullie het meest aanspreekt! Op welke kop zou jij klikken als je deze drie tegenkwam? En waarom dan? Wat maakt volgens jou de ene kop beter dan de ander? Wij zijn benieuwd!

1. “Voetballegende Diego Maradona (60) overleden”

2. “De magistrale dribbelaar. Pluisje. Diego Armando Maradona is op 60-jarige leeftijd overleden”

3. “Voetballegende Diego Maradona (60) overleden na hartstilstand”

Vijf tips voor een goede nieuwskop

Het schrijven van een goede nieuwskop is soms lastiger dan je misschien denkt. Dat blijkt ook maar weer uit de voorbeelden van hoe erg het mis kan gaan, die we met je delen in het artikel Een goede kop voor je nieuwsbericht: hoe het wél en níet moetHet is in elk geval belangrijk om deze vijf tips in gedachten te houden:

  1. Voorkom spel- of typefouten
  2. Voorkom grammaticale fouten
  3. Vermijd dubbelzinnige betekenissen of verschillende interpretaties
  4. Let op het juist afbreken van woorden aan het einde van de regel
  5. Zorg dat het openingsbeeld past bij de kop

De kop is zonder meer (mede-)bepalend voor het succes en bereik van jouw nieuwsbericht. Maar het is absoluut niet de enige factor die daarin meespeelt. Een goede kop betekent immers niet automatisch een goed nieuwsbericht. Wil je weten wat er nog meer voor nodig is? Lees dan ook onze blog: Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips!. Of neem contact met ons op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup