Hoe een magazine tot stand komt

Een (digitaal) magazine, wij draaien onze hand er niet voor om bij Scherp Communicatie. Voor onze vaste opdrachtgevers Executive Finance en Service Management maken wij er bijvoorbeeld jaarlijks respectievelijk zes en acht. Maar wat komt er nou allemaal bij kijken bij het maken van een magazine? In dit artikel leggen wij het uit.

De eerste stap die je natuurlijk moet nemen is het bepalen van het onderwerp of het thema van het magazine. Waar wil je eigenlijk over schrijven? Als je dit scherpt hebt kun je nadenken over de boodschap die je wil uitdragen. Wil je de lezer informeren of juist inspireren? Let dit en de volgende stappen natuurlijk vast in een document zodat je het later nog even rustig door kunt lezen.

Welke vorm?

Kies je voor het traditionele papieren magazine of kies je toch voor het nu zo populaire digitale magazine? Het is een keuze die je in het begin van het proces moet maken en wat essentieel is voor het vervolg. Zo moet je voor een papieren magazine natuurlijk een drukker regelen en zorgen dat het magazine bij je lezers bezorgd wordt. Het digitale magazine moet ook ergens te lezen zijn en daarvoor heb je een website nodig of een server waarvandaan het blad gelezen kan worden.

Een digitaal of papieren magazine? Dit zijn de voor- en nadelen.

Contentplanning

Deze vinkjes zijn gezet? Dan kun je verder in het proces. Nu kun je met de inhoud aan de slag. Een magazine moet goed gestructureerd zijn en die structuur krijg je door het bepalen van de rubrieken. Er zijn een aantal rubrieken die je eigenlijk in elk magazine terug ziet komen: een column of voorwoord, een nieuwsrubriek, een interview, een advertorial en tot slot de colofon.

Om je nog meer houvast te geven is een planning zeer wenselijk. Wanneer moet de redactie de artikelen af hebben? De volgende datum is die van wanneer het magazine naar de drukker gaat of wanneer het opgemaakt wordt voor de digitale publicatie. Er moet natuurlijk de nodige tijd zitten tussen deze twee data. Ga bijvoorbeeld uit van twee weken. Dit geeft de eindredactie voldoende tijd om de artikelen nog voor een laatste keer te controleren en de vormgeving kan de opmaak in orde maken.

Aan de slag

De voorbereiding is klaar en dan komt het leukste onderdeel: je kunt aan de slag. Benader interviewkandidaten, schakel je collega’s in of zoek naar freelancers die voor jou verhalen gaan schrijven.

Wat ook een cruciaal onderdeel van een magazine is, is de fotografie. Als je dus iemand interviewt voor een verhaal, vraag dan altijd of hij of zij een kwalitatief goede foto heeft die je bij het verhaal kunt voegen. De lezer weet met wie je gesproken hebt en bovendien nodigt het uit om het verhaal te lezen. Zijn er geen foto’s voorhanden? Schakel dan een fotograaf in of, en dat is meer geschikt voor algemene verhalen, zoek een stockfoto.

Laat voor de zekerheid altijd een van je collega’s je verhaal doorlezen

Op naar de eindredactie

Je hebt iedereen geïnterviewd die je wilde interviewen en alle verhalen zijn uitgewerkt. Het einde komt langzaam in zicht. Maar niet voordat je zeker weet dat alle verhalen die je geschreven hebt kloppen. Zowel qua inhoud als qua spelling en grammatica. Laat dus voor de zekerheid altijd een van je collega’s je verhaal doorlezen. Hij of zij ziet waarschijnlijk net dat ene foutje dat jij over het hoofd hebt gezien. Wat ook goed werkt, zo ervaren wij, is dat je geïnterviewde het verhaal onder ogen krijgt voordat deze gepubliceerd wordt.

Als je collega en eventueel geïnterviewde het verhaal hebben gelezen, komt de eindredactie in beeld. Zij zullen je verhaal nog voor een laatste keer kritisch doorlezen en als zij ermee akkoord gaan, mag je ervan uitgaan dat het goed is.

Vormgeving en drukker

Alle verhalen zijn nu helemaal klaar, maar niemand gaat je verhaal lezen als deze eruit ziet als een simpel Word-document. Het geheel moet nog worden opgemaakt. Dit noem je ook wel vormgeving. De vormgeving zorgt ervoor dat de verhalen qua uiterlijk op elkaar lijken en zorgt ervoor dat het één geheel wordt. Dit betekent dat overal bijvoorbeeld hetzelfde lettertype wordt gebruikt.

De vlag kan uit! Je hebt de deadline gehaald en het opgemaakte magazine kan naar de drukker of is klaar om online gezet te worden. Het ligt in deze fase ongetwijfeld al lang vast welk papier je gebruik en in welk formaat je magazine wordt gedrukt. Het is een kwestie van drukken en verspreiden!

Enkele dagen of weken later ligt je magazine bij je lezers op de deurmat of wordt er naar beneden gescrold voor het vervolg van een verhaal.

Dit overzicht is natuurlijk verre van compleet. Er komt veel meer kijken bij het maken van een magazine. Benieuwd wat dat allemaal is? Neem gerust contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup