Respectvol, eerlijk en zonder poespas: hoe ziet jouw ideale klant eruit?

Als tekstschrijver kom ik in aanraking met allerlei verschillende opdrachtgevers. Van groot tot klein, langdurig tot eenmalig en van hartstikke gezellig tot (laten we eerlijk zijn) een echte zeikerd. Niet zo gek dus, dat er direct een paar namen door mijn hoofd schoten toen mijn Scherp-collega Jolanda me vroeg om na te denken over mijn idee van de ideale klant.

Of ik wilde meedenken over de ideale klant voor Scherp Communicatie? Natuurlijk wil ik dat wel! Na bijna vijf jaar heb ik inmiddels heel wat mensen voorbij zien komen en heb ik daar dus wel zo mijn ideeën over. Natuurlijk, soms is er geen enorme klik en ook dan doen we ons uiterste best voor een opdrachtgever. Maar het liefst gaan we als Scherp Communicatie voor langdurige relaties met klanten, waarbij beide partijen tevreden zijn over de samenwerking. Wat is daarvoor nodig?

Hobby’s doen er niet toe

Met het schema ‘Bepaal je ideale klant’ van PR-minded voor mijn neus, ging ik aan de slag. Ik dacht terug aan al die mensen waar ik mee in contact ben geweest. Wat vond ik fijn? Met wie kon ik goed samenwerken? En natuurlijk ook vooral: wie zou ik in de toekomst liever niet meer tegenkomen? Al snel kwam ik erachter dat zaken als leeftijd, opleiding(sniveau), hobby’s en interesses -waar het schema wel allemaal naar vroeg- er eigenlijk vrij weinig toe doen. Want hoe vaak besprak ik met klanten onze favoriete thrillerauteurs? Wisselden we hardlooptips uit? Of hadden we het over de opvoeding van onze honden? Welgeteld NUL keer. En ik denk dat ik van letterlijk niemand de precieze leeftijd zou kunnen opnoemen.

Als iemand weinig respect toont, dan wordt samenwerken een lastig verhaal.

Normen en waarden

Voor mij draait een goede samenwerking namelijk vooral om normen en waarden. Als iemand niet van thrillers (of lezen überhaupt) houdt, betekent dat niet automatisch dat de samenwerking niet prettig verloopt. Maar als iemand weinig respect toont, dan wordt het wel een lastig verhaal. En ik werk veel liever voor iemand die niet van honden houdt maar wel mijn professionaliteit erkent, dan met iemand die drie honden heeft maar vervolgens al mijn teksten volledig rood gemarkeerd en met onterechte opmerkingen aan me teruggeeft. Ik houd ervan als klanten makkelijk bereikbaar zijn en snel antwoord kunnen geven, zonder dat het eerst nog langs 40 andere collega’s heen moet. Als ze weten wat ze willen en zich daar ook aan houden, en niet tóch liever iets anders willen zien op het moment dat ik al bijna klaar ben. En met opbouwende kritiek of praktische verbeterpunten kan ik meer dan met iemand die onbeschoft laat weten mijn schrijfstijl ‘niet prettig’ te vinden, maar niet kan uitleggen wat ze dan wel zouden willen.

Natuurlijk vind ik een kletspraatje gezellig (en ik hoor echt graag over jouw favoriete thrillerauteurs!), maar dat is niet wat een samenwerking maakt of breekt. Het draait wat mij betreft allemaal om wederzijds respect en om zaken als vertrouwen en eerlijkheid. En als dat goed zit, dan stort ik me met enthousiasme op de klus. Of dat nu een compleet magazine over stofzuigers of een eenmalig artikel over het voorkomen van autodiefstal betreft.

Wat vind jij belangrijk?

Zoals eerder gezegd, komt een goede samenwerking natuurlijk van twee kanten. Niet alleen wij, maar ook de klant moet met een tevreden gevoel op het proces (terug)kijken. Daarom zijn wij benieuwd: wat vind jíj belangrijk in een samenwerking? Zijn er bepaalde normen en waarden die moeten matchen? Hecht jij wel belang aan gezamenlijke interesses? Of maakt het jou eigenlijk helemaal niks uit, zolang het resultaat maar ijzersterk is? Wij zijn benieuwd en horen het graag, bijvoorbeeld via een reactie hieronder of door eens samen een kop koffie te drinken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup