Hoe kun je inhaken op een bepaalde dag of thema? 

Als communicatieprofessional of ondernemer kun je van die dagen hebben dat je even wat minder inspiratie hebt. Hoe wil je dat je bedrijf van zich laat horen? Is er nog een haakje waaraan je je boodschap kunt hangen? Dan kan een inhaakkalender uitkomst bieden.

Wat is een inhaker?

Allereerst: wat is een inhaker? Daarvoor bieden diverse websites een mooie definitie. Een inhaker is een uiting die inspeelt op een dag (of dagen) die in het teken staat van een specifiek onderwerp. Het idee hierachter is om mee te liften op de populariteit van die bepaalde dag of van het specifieke thema. Dit kunnen vaststaande dagen zijn zoals Kerstmis, maar ook onverwachte gebeurtenissen of trending topics zijn uitermate geschikt als inhaker.

Meeliften

Op een inhaakkalender staan allerlei dagen die je kunt gebruiken om op mee te liften. Bij PR-bureaus hangt deze vaak op een prominent plekje in hun kantoor. Ook wel logisch, want de kalender is een bron van inspiratie vol momenten waarmee zij hun klanten in de media kunnen laten komen. Bij een communicatiebureau waar ik heb gewerkt, belden ze voorafgaand aan een bepaalde dag journalisten op om hen te wijzen op het aankomend moment en wat hun klant daarover kon melden. De boodschap van die klant moest dan wel dusdanig interessant zijn dat het voor de journalist zijn doelgroep ook de moeite waard was.

Via social media van je laten horen

Bedrijven grijpen momenten zelf ook aan om content te maken, bijvoorbeeld om via social media van zich te laten horen. Er zijn talloze voorbeelden van prachtig geslaagde en vaak grappige inhakers. Bij Kruidvat wisten ze niet alleen hoe ze, met het griepseizoen in aantocht, hoe ze de griep moeten bestrijden, maar vooral ook de mannengriep.

1 april is ook zo’n dag waarop de creativiteit bij bedrijven naar boven komt. Zo kwam Volkswagen met een WaterPolo. Een klein beetje flauw, maar wel mooi grafisch uitgewerkt.

Structuur aanbrengen met een contentkalender

Eén keer inhaken is leuk, maar liever wil je structureel van je laten horen, zodat je vaker in beeld komt bij jouw potentiële klant. Niet door à la wc-eend te zeggen dat je de beste bent, maar door inhoudelijke bijdrages of door dit soort grappige inhakers. Daarmee krijgen potentiële klanten meer gevoel bij jouw bedrijf. Als je daar structureel aan wilt werken, is het het handigst om daar een contentkalender voor te gebruiken. Dat is een overzicht van de content die je gaat ontwikkelen en publiceren. Je neemt daarin ook op wie de content gaat creëren, aan welk doel het bijdraagt, hoe de boodschap wordt verteld (vorm), wanneer het wordt gepubliceerd en via welk kanaal. Zo houd je overzicht over wat waar wordt gepubliceerd en kun je ook bijhouden hoe goed iets heeft gescoord.

Welke dagen zijn er?

Een blik op de contentkalender leert dat elke dag wel iets heeft. Er is dus altijd wel een dag om op in te haken met je bedrijf. Dat blijkt ook wel als we kijken naar wat er allemaal aankomt in het najaar. Internationale Muziekdag valt bijvoorbeeld samen met het begin van de Week van de wetenschap (1 oktober). Op die dag is het ook Internationale Koffiedag (mijn favoriet!). Of wat te denken van de Dag van de Vlaai op 25 oktober? Maar er zijn ook dagen die meer van serieuze aard zijn, zoals de Dag van de Ondernemer (18 november) of de Internationale Dag van de Mensenrechten (10 december). Keuze en dus inspiratie genoeg!

Download hier de inhaakkalender van 2022.

Het moet bij je passen

Waar je ook op wilt inhaken, zorg wel dat de dag bij je past en dat het ergens op slaat als je erover communiceert. Het zou zonde zijn als je, inhakend en wel, alsnog de plank misslaat. Echter, de kalender biedt mooie haakjes voor jouw communicatieboodschap. Wil je eens verder, bijvoorbeeld op Internationale Koffiedag, hierover sparren, laat het dan gerust weten. Dan combineren we dat met De Dag van de Vlaai op 25 oktober. Neem gerust contact met ons op dan helpen we je graag verder!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup