BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons of reageer via het formulier.
‘Print is dood, digitaal heeft de toekomst.’ Als ik voor elke keer dat ik dat hoorde een euro kreeg… En dat terwijl er volgens mij niks van klopt. Print is écht nog lang niet dood. En ik geloof ook niet dat dat op de korte termijn wel gaat gebeuren. Waarom? Nou, omdat…
Al mijn afspraken schrijf ik op in een papieren agenda, ik geniet van bladeren door tijdschriften, kan niet zonder mijn notitieboekjes (want: lijstjes!) en onze logeerkamer is omgedoopt tot ‘boekenkamer’. Ouderwets? Nou, ik ben 25 jaar oud. Volgens de één ben ik een jonge Millennial en volgens de ander een oude GenZ. Hoe dan ook: ik zou vergroeid moeten zijn met mijn smartphone. Een digital native. Jongeren hebben de toekomst en jongeren willen digitaal. Toch? Niet dus. Zo blijkt uit onderzoek van het Britse Wardour. Daaruit blijkt onder meer dat print haar groeiende populariteit vooral te danken heeft aan jongeren. Sterker nog: zowel GenZ als de Millennials lezen méér via printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën.
En wel om twee redenen. Ten eerste blijft iedereen maar ‘print is dood’ roepen. Om op te vallen moet je tegen de stroom in zwemmen, eigenwijs zijn en vooral níet doen wat de buren ook doen. Inzetten op print dus!
Ten tweede is het online tegenwoordig enorm moeilijk om écht de aandacht te trekken. Door de continue stroom van mails, nieuws en meldingen valt jouw bericht zeer waarschijnlijk in het niet. Print kunnen we niet zo makkelijk wegklikken of langsheen scrollen. Het ligt namelijk in huis of op kantoor. Het valt op de deurmat, we leggen het ergens neer, lopen er tien keer langs, zien het dus tien keer liggen en bladeren het toch nog even door. Na 28 dagen is méér dan een kwart van de post nog steeds ‘live’ in een huishouden (Bron: DMA). Daar kan digitaal niet tegenop!
>> Leestip: Zo belandt jouw papieren folder niet direct bij het oud papier
Allemaal leuk en aardig, maar het moet natuurlijk ook wat opleveren. En dat doet print zondermeer. Zo blijkt uit onderzoek van de CMO Council dat 79 procent van de mensen actie onderneemt na het zien van een print advertentie, tegenover slechts 45 procent na het zien van een digitale advertentie.
Dat print converteert, laat webshop Net-A-Porter wel zien. In 2014 startte deze online kledingwinkel namelijk met een print magazine: Porter. Het tijdschrift maakt deel uit van een multichannel-strategie. Lezers kunnen alle producten in het magazine namelijk scannen en zo direct online aanschaffen.
Andere succesvolle voorbeelden zijn onder meer Airbnb dat sinds een paar jaar in samenwerking met Hearst Magazines een eigen magazine uitbrengt: Airbnb Magazine. En Het Grote Speelgoedboek van ons eigen Bol.com dat voor de feestdagen bij veel gezinnen op de mat viel. Waar lezer(tjes) via QR-codes bij de producten in het boek naar de webshop werden geleid.
Of het nu gaat om de prachtige opmaak en het zware, glanzende papier van een magazine, de speciale geur van (oude!) boeken of het gevoel dat iemand moeite heeft gestoken in een mooie brief of kaart. Print heeft altijd net iets extra’s en roept gevoelens op die digitaal een stuk lastiger zijn.
>>Leestip: Waarom een ouderwetse brief soms beter is dan een e-mail
Op het internet kan Jan en Alleman alles zomaar roepen. Nepnieuws was dan ook nog nooit zo aanwezig als vandaag de dag. Print voelt voor veel mensen een stuk betrouwbaarder. Daar is immers serieus werk in gestoken en niet eventjes geschreven door een spambot of online troll op een zolderkamertje. Dat heeft ook invloed op de manier waarop er naar advertenties gekeken wordt. Reclame in printmedia wordt als meest betrouwbaar gezien, gevolgd door televisie. Beide 80 procent of meer. Ter vergelijking: online banners en reclame op een smartphone scoren allebei 39 procent (Bron: Mediaonderzoek).
Steeds meer mensen zien in dat het niet bepaald goed voor je is om 24/7 online te zijn en altijd naar een beeldschermpje te staren. De digital detox was nog nooit zo populair als nu! Dankzij print hoef je even niet naar een scherm te kijken en kun je je ogen laten rusten. Daarnaast is het een goede reden om even offline te gaan en de drukke onlinewereld achter je te laten. Iets wat steeds meer gewaardeerd wordt.
Benieuwd op welke manieren jij print kunt inzetten? En naar wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!