SEO voor contentmakers: wat moet je ermee?

Kun jij deze tekst voor mij schrijven… met goede SEO? Elke tekstschrijver kent de vraag. De SEO wordt er vaak nog snel achteraan geplakt. Dat doe je wel even, toch? Maar elke tekstschrijver weet dat een goede SEO-tekst schrijven lastiger is dan het klinkt. Want de wereld van de SEO verandert sneller dan wenkbrauwtrends. Maar in de basis zijn er toch enkele regels om aan vast te houden.

Om te beginnen: wat is SEO precies? In het kort: search engine optimazation, oftewel zoekmachine optimalisatie. In het lang(er): manieren die ervoor zorgen dat de juiste lezers jouw content kunnen vinden. Ik zeg de juiste, want zoekmachine-optimalisatie gaat niet alleen over kwantiteit. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen binnenhalen, maar vooral ook mensen die gebruik willen maken van jouw dienst of product. Door middel van SEO schuif je jouw aanbod onder de neus van jouw potentiële klant.

SEO is totaalpakket

In den beginne stond SEO vooral gelijk aan het zoveel mogelijk gebruiken van key words, maar dat is allang niet meer afdoende. Toch is dat vaak wel wat je als contentmaker gevraagd wordt. Trefwoorden blijven zeker belangrijk, maar vormen maar een klein onderdeel van het SEO-gebeuren. Zo is de inrichting van de website waarop je content verschijnt en je link building net zo belangrijk. SEO is een totaalpakket van deze drie dingen.

Optimaliseer je website

Zoekmachines sturen gebruikers naar websites die goed te gebruiken zijn. Denk aan een snelle laadtijd, een duidelijke navigatie met goed omschreven headers, gebruiksvriendelijke URL’s en meta-informatie die de zoekmachine laat weten waar elke pagina over gaat. Beknopte en specifieke headers en metadata werken het beste, omdat ze ervoor zorgen dat zoekmachines én gebruikers gemakkelijk door je website navigeren.

Link building

Een belangrijk criterium, maar ook een lastige, is link building. Websites met een grotere autoriteit worden beloond met een hogere indexering in Google. Je krijgt meer autoriteit als meer externe bronnen linken naar pagina’s op jouw website. Dat is link building. Idealiter gebeurt dit passief: mensen vinden jouw content zo gaaf, dat ze er op hun website naar linken. Maar je voelt hem al: in de praktijk ga je met deze passieve strategie de wedstrijd niet winnen. Actief organisaties benaderen met de vraag of zij willen linken naar jouw content kost een hoop meer tijd, maar kan wel leiden tot een hogere ranking in Google.

SEO voor de contentmaker

En dan door naar de content. Dat is waar de tekstschrijver in beeld komt. Het belangrijkste advies uit de SEO Starter Guide van Google: schrijf voor je lezer, niet voor de zoekmachine. Prop je artikel dus niet vol met je vooraf opgestelde lijstje aan zoekwoorden. Dat is dé manier om te eindigen met een onleesbare lap tekst. Op die manier verlies je je lezers snel weer en dat is juist niet wat Google wil zien.

Relevantie is key

Schrijf dus voor je lezer. Wees daarbij specifiek en onderscheidend: wat heeft jouw verhaal dat een ander artikel niet heeft? Op welke vraag heb jij hét antwoord? Onderzoek ten eerste welke behoefte er is bij je lezers. Als je daarop inspeelt, ben je relevant. Onderzoek vervolgens welke zoekwoorden daarbij horen. Zoals gezegd: zoekwoorden blijven belangrijk, maar zijn niet zaligmakend. Het is hierbij altijd de balans vinden tussen het gebruik van je zoekwoorden en het natuurlijk vertellen van je verhaal.

Ten slotte kijk je kritisch naar je titel, je tussenkopjes en je links. Ook hier is relevantie het hoofddoel. Probeer daarom je zoekwoorden terug te laten komen in je titel en tussenkopjes. Alles om in één oogopslag te laten zien waar je tekst over gaat. Voor links geldt: hoe beter de linktekst beschrijft waar je de lezer heenleidt, hoe beter. Gebruik als linktekst woorden die relevant zijn voor jouw tekst, maar ook voor de pagina waarnaartoe je linkt. Dus niet ‘lees hier’, maar ‘lees dit artikel over SEO voor de tekstschrijver’.

Sparren?

 Als jij deze dingen toepast, sta je dan automatisch op de eerste pagina in Google? Dat is maar de vraag. Zoals ik in de intro al zei: de wereld van SEO verandert snel. Google update haar algoritmes constant, waardoor de spelregels ook constant veranderen. Met bovenstaande tips heb je de basis op orde. Wil je meer doen? Dan kan het nuttig zijn een expert in de arm te nemen met meer ervaring en inzicht in de ontwikkelingen in SEO. Wij sparren graag met je!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup