Contentstrategie

Waarom een contentstrategie ontwikkelen?

In het kort de 4 belangrijkste redenen voor een contentstrategie op een rij:

  1. Doelen: Weten waarom je iets doet
    Door vooraf de doelstellingen van contentmarketing te bepalen, ben je verantwoord bezig en kun je meten of de gekozen koers de juiste is.
  2. Always on: Continu aanwezig
    Een contentkalender zorgt ervoor dat je het hele jaar door aanwezig bent.
  3. Contentpijlers houden je op het goede spoor
    Door telkens bij het bedenken en produceren van content met de pijlers te werken, ben je ervan verzekerd dat je content maakt die bijdraagt aan de strategische doelen.
  4. De kalender geeft rust en relevantie
    Al ver van tevoren weet je welke content moet worden geproduceerd.

In 4 stappen naar een contentstrategie

Stap 1: Net zoals in elke strategie ontwikkeling is de eerste stap het ontwikkelen van een visie op de rol van content in jouw organisatie. Hierin schets je voor de creatie en het beheer van content een toekomstbeeld gebaseerd op:

  • organisatiedoelen
  • ontwikkelingen in de wensen van je doelgroep

Organisatiedoelen
Schets waar je organisatie nu staat op het gebied van content. Vervolgens bepaal je waar je naartoe wilt. Het is daarbij belangrijk om de organisatiedoelstellingen in het achterhoofd te houden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de organisatie focus legt op het behoud van bestaande klanten terwijl de content ontwikkeling zich richt op de werving van nieuwe klanten.

Wat wil de doelgroep?
Je kunt als organisatie wel van alles willen, maar zit je doelgroep daar op te wachten? Om succesvol te zijn moet je weten wat je doelgroep bezighoudt en waar ze zich bevinden. Wat zijn de wensen ten aanzien van communicatie? Welke service verwachten ze? Welke informatie op je website of overige kanalen zijn nu populair en waarom?

Stap 2: maken van strategische keuzes en prioritering. Hierdoor ontstaat focus die belangrijk en broodnodig is. Je bakent namelijk de scope van je content strategie goed af, waardoor je concretere doelstellingen en content activiteiten kunt opnemen.

Stap 3: vastleggen van de contentdoelstellingen.

Stap 4: Inrichting van een contentmanagement organisatie. Contentmarketing is helaas niet iets wat je met een paar drukken op de knop in werking zet. Was het maar zo makkelijk! Nog te vaak wordt het als een mix van activiteiten met weinig structuur ingezet. Met het model dat wij gebruiken, leg je de basis voor structuur in je contentstrategie. Het model bevat vier onderdelen.

De 4 onderdelen van een contentmanagement organisatie

  • Content: De daadwerkelijke inhoud
    – Welke contenttype (redactionele formule per kanaal)
    Contentstrategie– Welke contentpijlers (thema’s van het bedrijf)
  • Structuur: De contentkalender
    – Welke content wanneer
  • Organisatie:
    – Wie is betrokken bij content
    – Ontwikkeling
    – Beheer
    – Wie doet wat
    – Welke contenttools worden gebruikt
  • Bestuur:
    – Hoe komen belangrijke wijzigingen in contentstrategie tot stand
    – Hoe worden deze wijzigingen ingevoerd en gecommuniceerd

Wilt u hulp bij het opstellen van een contentstrategie?

Maak een afspraak met één van onze experts.

Maak afspraak

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Westerlaan 51
8011CA Zwolle

06-14640422
info@scherpcommunicatie.nl

Contact popup