Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips!

Als je net een mooi nieuwsbericht hebt gemaakt, dan wil je natuurlijk wel dat zoveel mogelijk mensen het ook daadwerkelijk lezen. Maar lezers hebben overtuiging nodig om jouw nieuwsbericht te lezen. Ze moeten geprikkeld worden. Er is immers zóveel informatie beschikbaar tegenwoordig, waardoor het belangrijk is om op te vallen.

Zo zorg je dat lezers niet voorbij jouw nieuwsbericht scrollen:

  • Het begint natuurlijk bij een goede kop. Die moet kort en bondig zijn, de kernboodschap bevatten én nieuwsgierig maken.
  • Houd die nieuwsgierigheid vast in de lead. De introductie van je nieuwsartikel moet de belangrijkste informatie bevatten. Maar je wilt ook mensen aansporen om verder te lezen. Geef dus niet álles weg. Je kunt die nieuwsgierigheid ook vasthouden door een opvallend detail te vermelden.
  • Zorg voor interessant én relevant beeldmateriaal. Daarmee val je namelijk op en verklein je de kans dat mensen erlangs scrollen. Een mooie video werkt daarvoor het beste, maar een goede foto werkt ook. Belangrijk is wel dat het beeld van goede kwaliteit is én relevant is.
  • Less is more. Ja, inderdaad. Wéér zo’n cliché. Maar dat maakt het niet minder waar. Een nieuwsbericht is geen pagina’s lang relaas, maar kort en bondig. Hoe langer de tekst, hoe hoger de drempel om hem te lezen.
  • Wees zichtbaar en vindbaar. Als je het perfecte nieuwsbericht geschreven hebt, is het natuurlijk wel zo handig dat lezers het ook daadwerkelijk zíen en kunnen vinden. Anders is al je harde werk voor niks. Zonde! Twee handige manieren:
    • Delen, delen en nog eens delen! Bijvoorbeeld via verschillende sociale media kanalen of een nieuwsbrief.
    • Gebruik zoekwoorden in het nieuwsartikel die mensen gebruiken in Google om bijvoorbeeld jouw producten of diensten online te vinden.

Waarom het maken van een nieuwsbericht een goed idee is

Hoe zorg je dat mensen niet langs jouw nieuwsbericht scrollen?

Met een nieuwsbericht zet je jouw bedrijf even in de spotlight.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waarom wil je nu eigenlijk een nieuwsbericht maken én delen? Met een nieuwsbericht breng je lezers op de hoogte van ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Misschien open je een nieuwe vestiging, heb je een opdracht succesvol afgerond, verkoop je een nieuw product of organiseer je binnenkort een evenement. Dat zijn allemaal nieuwswaardige gebeurtenissen die je kunt delen met jouw lezers.

Maar het delen van nieuws doet veel meer dan het simpelweg informeren van de lezers. Je zet je bedrijf namelijk even in de spotlight: het herinnert mensen eraan dat jij er bent, het laat zien dat je website up-to-date is (pluspunt voor jouw positie in de zoekresultaten van Google), én het maakt duidelijk dat je op de hoogte bent. Want naast het delen van jouw eigen nieuws, is het ook slim om in te haken op actualiteiten die raakvlak hebben met jouw boodschap of doelgroep.

Drie vragen om jezelf vooraf te stellen

Tijd om de laptop erbij te pakken en een nieuwsbericht te typen! Maar … hoe doe je dat eigenlijk? Voordat je direct aan het schrijven slaat, geldt ook hier: een goede voorbereiding is uitermate belangrijk. Er zijn namelijk drie zaken die je van te voren goed voor ogen moet hebben:

  1. Wat is de kernboodschap?
    Wat is het belangrijkste nieuws waarvan je de lezer op de hoogte wil stellen? Probeer dit in één zin voor jezelf samen te vatten.
  2. Wie is de doelgroep?
    Voor wie schrijf je het nieuwsartikel? Zo weet je in hoeverre het nieuws relevant is voor de lezers én hoe je ze kunt prikkelen om verder te lezen.
  3. Wat is het doel?
    Wil je de lezers alleen kort op de hoogte stellen van een ontwikkeling? Of wil je ze ook enthousiasmeren en aanzetten tot het ondernemen van actie (zoals het aanvragen van een demo van dat nieuwe product)?

De heilige graal van nieuwsberichten: De 5 w’s en de h

In een nieuwsartikel wordt altijd antwoord gegeven op de ‘heilige’ zes vragen: ook wel bekend als de 5 w’s en de h. Zorg dus dat je in het nieuwsartikel al deze vragen kunt beantwoorden.

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Waarom?
  • Hoe?
Een nieuwsbericht moet altijd oprolbaar zijn: het belangrijkste nieuws staat bovenaan

Zorg dat het belangrijkste nieuws bovenaan staat. Dat noemen we oprolbaar schrijven.

De oprol-methode: val direct met de deur in huis

Als je eenmaal alle vragen voor jezelf beantwoord hebt, kun je aan het schrijven slaan. De structuur van een nieuwsbericht is erg belangrijk. Het belangrijkste nieuws hoort namelijk bovenin: val direct met de deur in huis. Zorg dat je in de lead van je artikel (de introductie) in ieder geval het wie, wat, wanneer, en waar beantwoordt. Dit wordt ook wel de oprol-methode genoemd: de onderste alinea’s van een goed nieuwsbericht moet je kunnen afknippen of oprollen zonder dat de belangrijkste informatie verloren gaat.

Oprolbaar schrijven wordt alsmaar belangrijker en heeft al langs niks meer te maken met het oprollen of -vouwen van de krant tijdens het lezen. Online lezers stoppen nu eenmaal snel met lezen, bijvoorbeeld doordat ze worden afgeleid door hun telefoon, een nieuwe mail óf een melding van een ander interessant nieuwsbericht. Schrijf daarom elke zin alsof het de laatste is: de kans is immers groot dat het de laatste zin is die de lezer leest. Zorg dat ze dan niks belangrijks missen.

Liever overlaten aan de experts?

Er komt nogal wat kijken bij het schrijven van een goed nieuwsbericht. Misschien laat je het dus liever over aan de experts. Bij Scherp Communicatie schrijven we dagelijks nieuwsberichten en weten we precies hoe jouw nieuwsbericht de meeste impact maakt. Neem gerust contact met ons op, om te zien hoe wij je kunnen helpen.

2 reacties op “Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips!”

[…] Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips! […]

[…] Hoe bereik je de meeste lezers met jouw nieuwsbericht? 5 (+2) tips! […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup