The power of storytelling: waarom je altijd een verhaal wilt vertellen

Mijn verhaal over storytelling begint in het Hopmanshuis. Decennia terug meerden er de handelsschepen aan om hun waar te lossen en bogen de havenmeesters zich zwetend over hun tafel om het goud te tellen. Nu zitten wij er, onze bureaus misschien wel op precies dezelfde plek. Niet gebogen over ons goud, maar zwetend over onze zoemende computerschermen. Noeste arbeid, toen en nu. Schuivend op zachte, zwartgrijze bureaustoelen bij het constante geratel van scherpe vingers op snelle toetsenborden. Tot plots: whoop whoop ping! Mijn volgende interview zit al klaar in Teams. Goedemorgen!

Dat is het begin van het verhaal. Of beter gezegd: van bijna elk verhaal dat we schrijven bij Scherp Communicatie. Zeg nou zelf: bovenstaande intro schetst een aansprekender beeld dan ‘Ik ga een verhaal schrijven naar aanleiding van een interview. Best wat werk, maar ook heel leuk.’ Niet dat elk artikel dat we schrijven een boekwerk is, maar storytelling is wel dagelijkse business. En gelukkig is dat gemakkelijker dan het klinkt.

Inspireren, enthousiasmeren en emotioneren

We schrijven veel artikelen voor veel verschillende opdrachtgevers. Of het nu gaat over schoonmaak, financiën, infrastructuur of iets heel anders. Daarbij gaan we altijd op zoek naar één ding: het verhaal. Want een artikel over bijvoorbeeld schoonmaakkarren klinkt toch een beetje saai. Een verhaal over hoe een organisatie buiten de gebaande paden op zoek ging naar de beste oplossing om haar personeel te ondersteunen, klinkt al een stuk interessanter. Door middel van storytelling kun je je lezers inspireren, enthousiasmeren, emotioneren of aanzetten tot nadenken. En komen ze terug voor andere mooie verhalen.

Wie is je held?

Hoe maak je van zeg een artikel over schoonmaakkarren een pakkend verhaal? Een goed verhaal bevat altijd drie elementen:

  1. Een ‘held’, oftewel een hoofdpersoon. Dat kan echt een persoon zijn, maar ook een bedrijf, een afdeling of een product.
  2. Een incident waarmee het verhaal begint. Wat is de aanleiding voor je hoofdpersonage om actie te ondernemen? Dit hoeft geen groot gebeuren te zijn. Wellicht wil je als organisatie je kernwaarden weer eens benadrukken.
  3. Een reis die je hoofdpersonage aflegt. Welke uitdagingen kwam je hoofdpersoon tegen om zijn of haar doel of conclusie te bereiken?

Met die basis kun je aan de slag. Ga vervolgens op zoek naar het waarom: waarom besloot je hoofdpersoon iets te gaan doen en waarom juist op die manier? Simon Sinek vatte het concept samen in zijn populaire Golden Circle: begin bij het waarom, vertel dan je hoe en eindig bij je wat. Dus wat is je drijfveer, hoe pak je dat aan en wat is uiteindelijk je product. In het geval van de schoonmaakkar: ik wil mijn schoonmakers ontzorgen (waarom), dat wil ik doen met de juiste middelen (hoe) en daarvoor hebben we deze nieuwe schoonmaakkar aanbesteed (wat).

Ook interessant: Respectvol, eerlijk en zonder poespas: hoe ziet jouw ideale klant eruit?

Tips voor aansprekend verhaal

Hoe je deze basis verder invult, kun je helemaal op je eigen creatieve manier doen. Een aantal tips biedt houvast:

  1. Blijf bij jezelf. Verzin je ‘waarom’ niet, houdt het dicht bij de werkelijkheid. Dat maakt je verhaal juist uniek en aansprekend.
  2. Wat je verhaal ook aansprekend maakt is de herkenbaarheid van de hoofdpersoon. Bedenk voor wie je het verhaal schrijft en zorg ervoor dat zij zich kunnen herkennen in de situatie en in de problemen en uitdagingen. Zo verbindt je je publiek met je verhaal.
  3. Geef voorbeelden en anekdotes. Met voorbeelden kun je je verhaal verduidelijken en verschillende perspectieven laten zien. Dit laatste kun je ook doen met anekdotes. Laat in het schoonmaakkarrenverhaal bijvoorbeeld schoonmaakmedewerkers laten vertellen over hun ervaring.
  4. Gebruik beeldspraak om je lezers in je verhaal te trekken. ‘De vrolijk gekleurde schoonmaakkar die lijkt op een kastje’ geeft een aansprekender beeld dan ‘de schoonmaakkar’.
  5. Kies het verhaal dat past bij de kernwaarden van je opdrachtgever. Of dat nu duurzaamheid, de gezondheid van de medewerkers of zo efficiënt mogelijk werken is. Met een goed verhaal, kun je deze kernwaarden in de schijnwerpers zetten zonder ze te expliciet en schreeuwerig onder de neus van je lezer te duwen.

Alleen informeren is niet genoeg

Nu kun je denken: waarom wil ik mijn publiek inspireren, enthousiasmeren of aanzetten tot nadenken? Ik wil gewoon mijn informatie delen. Grote kans echter dat veel mensen een droog artikel vol feiten en cijfers niet willen lezen. En als ze het lezen, nemen ze de informatie amper in zich op. Met storytelling creëer je emotionele betrokkenheid bij je publiek, waardoor ze je verhaal beter onthouden, je merk of product beter onthouden en sneller terugkomen. Wil je meer tips hoe jij dit zelf kunt doen? Wij staan altijd open voor een bakje koffie en een goed verhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup