Maakt ChatGPT de redacteur overcompleet?

Dat is de vraag die bij veel mensen in het schrijversvak is gaan leven sinds de komst van AI-tekstschrijver ChatGPT eind 2022. Met de chatbot genereer je in enkele seconden teksten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar het roept daarbij wel een hoop vragen op. Zijn die teksten wel kwalitatief goed genoeg? Op basis waarvan zijn ze precies geschreven? En klopt alle informatie die er staat?

Vooropgesteld pretendeert ChatGPT niet de redacteur daadwerkelijk te kunnen vervangen. Haal even opgelucht adem! Bovenstaande vragen zijn namelijk terecht en de antwoorden erop laten direct de risico’s zien van het uitbesteden van de contentcreatie.

Kwaliteit

Met een simpel tekstje kan ChatGPT prima uit de voeten. Je kunt aangeven in wat voor stijl de tool de tekst mag aanleveren en wat voor soort tekst het moet worden. Maar het ontbreekt de AI nog aan een hoop creativiteit en originaliteit. Hoe langer de tekst wordt die je aan de chatbot vraagt, hoe meer je daarvan gaat merken. ChatGPT haalt informatie over jouw vraag of onderwerp uit internetbronnen en knipt en plakt die tot een ‘nieuwe’ tekst. Op het moment trapt de kunstmatige intelligentie op deze manier nog vooral veel open deuren in en daar verlies je lezers mee.

Input

Zoals al gezegd, zoekt ChatGPT het internet razendsnel voor je af naar relevante informatie en combineert deze tot de door jou gewenste output. Dat klinkt mooi, maar er zitten een aantal addertjes onder het gras. Zo zoekt de chatbot niet het hele internet af. De input die het gebruikt, komt voornamelijk uit Amerika en Europa. Daardoor mis je een hele hoop informatie en loop je het risico dat je een scheef beeld krijgt op de vragen die je stelt. Vraag je bijvoorbeeld wat de kenmerken zijn van een gemiddelde huizenzoeker of vakantieboeker, dan krijg je de gemiddelde kenmerken van zoekers en boekers uit Amerika en Europa.

>> Leestip: Hoe kun je inhaken op een bepaalde dag of thema? 

Een tweede probleem – en een grote ook – is dat ChatGPT geen rekening houdt met het auteursrecht. Aangezien de tool wellustig informatie knipt en plakt, is het geen verassing dat je al snel gebruik maakt van teksten waar auteursrecht op zit en die je dus niet zomaar mag gebruiken. Niet alleen strafbaar, maar ook heb je zelf geen auteursrecht op de teksten die ChatGPT genereert. Dat betekent dat als iemand ongeveer dezelfde prompt geeft aan ChatGPT, diegene zo ongeveer dezelfde tekst als jij krijgt. Wederom niet origineel en ook Google zal je dit niet in dank afnemen. Je vindbaarheid zal hierdoor eerder achter- dan vooruit gaan.

Fake news

Als je ChatGPT een langere tekst laat maken, wordt die dus weinig origineel en kun je tegen de wet aanlopen. Een derde risico is dat je tekst simpelweg niet klopt. Ten eerste kiest de tool zelf welke informatie die het tegenkomt het wel en niet gebruikt. Dat betekent dus dat je altijd informatie mist. Het kan echter ook betekenen dat het het informatie gebruikt die vals is. ChatGPT is immers geen factchecker, dus foutieve informatie neemt het één op één over.

Zijn er ook positieve kanten?

Jazeker zijn die er wel. Zoals gezegd is de chatbot op het moment minder geschikt voor langere teksten, maar korte simpele teksten kan het prima produceren. Daarnaast kan ChatGPT een tekst snel omzetten in verschillende formats. Denk aan een post voor sociale media, een poll, een tabel, een samenvatting, een script of quotes.

Creatief

ChatGPT zelf is niet creatief, maar toch kan het een deel van het eerste creatieve werk overnemen. Wil je weten welke vragen je kunt stellen bij een sollicitatie? Vraag het ChatGPT. Wil je tien pakkende Facebookposts voor een bepaalde doelgroep? Vraag het ChatGPT. Heb je een nieuwe merknaam nodig? Vraag ChatGPT om suggesties.

>> Ook interessant: Zakelijk emoji’s gebruiken mag!

Daarbij geeft ChatGPT ook voor teksten een goed uitgangspunt om verder op te bouwen. Als je iets wilt schrijven over een onderwerp waar je nog weinig over weet, wat doe je dan? Inderdaad, dan struin je het internet af. ChatGPT kan dat echter veel sneller en geeft jou zo een samenvatting van wat het vindt. Dat scheelt enorm veel tijd. Maar het is ook iets dat iedereen kan doen. Zo wordt je uitgedaagd om vervolgens beter je werk te doen: vind een eigen perspectief of invalshoek, maak je teksten persoonlijk, geef je eigen duiding. Alleen op die manier blijf je relevant tussen alles dat te vinden is op het web. En dan boei en bind je je lezers.

Taakjes

Waar je ChatGPT ook heel goed voor kunt gebruiken, zijn taakjes waar je zelf minder goed in bent of die je niet zo leuk vindt. Het genereren van posts en samenvattingen is daar al een goed voorbeeld van. Maar je kunt de bot ook een tekst die je zelf hebt gemaakt, laten omzetten in bijvoorbeeld een marketingtekst. Kun je goed informatieve essays schrijven, maar wil je die informatie ook op een pakkende manier aan de man brengen? Dat kan ChatGPT prima voor je doen. Of denk aan het genereren van een videoscript van een bepaalde lengte, gebaseerd op een eigen tekst.

Daarnaast kun je ChatGPT goed inzetten om je eigen teksten te redigeren. Uiteraard wil je er daarna zelf ook nog een keer overheen, maar de eerste redactieslag kan de bot voor je doen.

Zoekwoorden

Eigenlijk ook een taakje. Er bestaan al tools om te vinden welke zoekwoorden je wilt toevoegen aan je teksten. Heb je alleen geen talent (of zin) om dit op een natuurlijke manier ook daadwerkelijk te doen? ChatGPT heeft daar geen moeite mee. Zo kan de AI je dus ook helpen beter vindbaar te worden in de zoekmachines.

Al met al mogen we concluderen dat ChatGPT nu al veel kan beteken voor de tekstschrijver. Door de bot te integreren in je bestaande workflow kun je bepaalde taken gemakkelijk uitbesteden en bespaar je tijd. Die tijd kun je vervolgens inzetten om je eigen werk naar een hoger plan te tillen. Of je hebt tijd om meer opdrachten op te pakken. De haken en ogen die nu nog aan de tool zitten, zullen de komende jaren waarschijnlijk minder groot worden. Maar een originele, creatieve, pakkende, kloppende tekst afleveren, blijft naar verwachting altijd mensenwerk – met een beetje van AI.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup