Contentkalender

Wij horen het vaak: ‘Ik vind het lastig om regelmatig relevante content te ontwikkelen die én de klant helpt én bijdraagt aan mijn bedrijfsdoelstellingen’. Het is gelukkig gemakkelijker dan je denkt. Een goed uitgewerkte contentkalender biedt uitkomst. Maar hoe maak je zo’n contentkalender? Hieronder leggen wij het uit.

Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht van de content die je gaat ontwikkelen en publiceren. Er is ook opgenomen wie de content gaat creëren, aan welk doel het bijdraagt, wanneer het wordt gepubliceerd, hoe de boodschap wordt verteld (vorm) en via welk kanaal. Een contentkalender is een concrete uitwerking van de contentstrategie. In een contentstrategie beschrijf je de doelgroep, de doelstellingen, de door jou te gebruiken kanalen. Uit onderzoek is gebleken dat het publiceren van content zonder een strategie minder succesvol is.

Stap 1: Bepaal het doel
Bepaal wat je wil bereiken met de content. Dit is belangrijk voor de inhoud en de actie die je verwacht van de lezer. Mogelijke doelen van content zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Bekendheid met producten/diensten
  • Opbouwen van autoriteit
  • Genereren van leads
  • Verkoop

Stap 2: Bepaal de doelgroep
Beslis voor wie je de content gaat creëren. Goede vraag voor jezelf: ‘Wat heeft mijn doelgroep hier aan?’ Hoe relevanter je content, hoe effectiever.

Stap 3: Bepaal boodschap en vorm
Nadat het doel en de doelgroep zijn vastgesteld komt het creatieve deel van de contentkalender: het bepalen van welke boodschap je gaat vertellen en in welke vorm. Een brainstorm met het team biedt hiervoor uitkomst. Maak twee uur vrij en laat het team allerlei ideeën opperen. Zonder daarbij te letten op haalbaarheid. Dat komt later wel. Prioriteer vervolgens samen met het team de ideeën en wijs ook gelijk degene aan dit het gaat produceren. Dit zijn enkele vormen die gebruikt kunnen worden:

Voordelen contentkalender

  • Draag bij aan doelgerichte contentcreatie.
  • Je communiceert regelmatig met je doelgroep. Een potentiële klant converteert vaak pas na meerdere contactmomenten.
  • Geen last-minute stress. Ver van tevoren weet je al welke content je gaat verspreiden. Je kan dus vooruit werken.
  • Efficiënt werken aan contentcreatie.

Stap 4: Bepaal via welk kanaal je de content gaat verspreiden
Als je de content hebt ontwikkeld dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep het zien. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Grofweg onderscheiden we hiervoor de volgende drie soorten kanalen:

  1. Owned media: dit zijn kanalen die je zelf beheert zoals je website, social media- en e-mail kanalen.
  2. Paid media: dit zijn kanalen die je betaald om te adverteren zoals banners, adwords en social media ads.
  3. Earned media: dit is het verkrijgen van gratis publiciteit door het maken van relevante content.  Voorbeelden hiervan: de content die wordt gedeeld via pers, sharing, reacties of word of mouth.

Stap 5: Maak de contentkalender
Nu is het tijd om bovenstaande in een overzichtelijke kalender te verwerken. Je kan hiervoor gewoon Excel gebruiken. Met daarin de volgende kolommen:

  • Doel
  • Doelgroep
  • Boodschap
  • Vorm
  • Kanaal
  • Publicatie datum
  • Wie maakt de content

Stap 6: Aan de slag
Je hebt nu alles om gelijk mee aan de slag te gaan. Succes! En het mooie is dat je al vooruit kan werken. Zo voorkom je stress en dat je iets publiceert wat niet relevant is voor de klant en je bedrijfsdoelstelling.

Verder praten?

Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de contentkalender. Er gaat nog een hele wereld schuil achter. Het gaat wat ver om dat hier allemaal te behandelen. Hopelijk hebben we je wel wijzer gemaakt en kun je zelf verder aan de slag. Heb je een aanvulling? Top! Laat deze gerust achter bij de reacties of e-mail ons via . Mocht je eens verder willen praten over de nut en noodzaak van een contentkalender of er een willen laten maken, bel dan met Jolanda Overgoor via (06) 36406164.

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle

06-14640422

KVK-nummer 73852082

Contact popup