Op 15 maart 2021 bestond Scherp Communicatie 10 jaar. Het begon al ploeterend thuis op een zolder aan de Goudsbloemstraat in Zwolle. Werkend aan scherpe verhalen om via welk kanaal dan ook uw doelgroep te bereiken.  

Wat vooraf ging …

Ronald in gesprek met oud-voetbaltrainer Foppe de Haan

Ik heb bedrijfscommunicatie gestudeerd en ging daarna zeven jaar aan de slag bij een communicatiebureau in Amersfoort, dat tegenwoordig LVB heet. Ik richtte er magazines op, trok op met camerateams om video’s te maken en bediende zo’n tien à vijftien klanten. Daaronder SNS, Alex van Groningen en Fortis. Het waren vooral klanten in ICT en finance. Daar maakten we content voor klanten voordat het überhaupt contentmarketing heette. Vervolgens wilde ik eens aan de andere kant van de tafel kijken en werd ik communicatieadviseur bij Achmea. Daar leerde ik veel over communicatie tijdens reorganisaties en ik leerde projectmatig bezig te zijn met communicatie. Alle acht hoofdlocaties van Achmea werden mijn kantoor en het werd daarmee ook tijd om van een kleine Seat Ibiza afscheid te nemen. Met zoveel kilometers moest er iets groters komen, een Skoda Octavia. Ja, ik weet het. Nog lang geen Tesla.

Het heft in eigen hand

Eigenlijk ontstond het bedrijf uit een gevoel om het heft in eigen hand te willen nemen. Zelf richting bepalen. Na het afscheid van zeer toffe collega’s bij Achmea, trok ik op 15 maart 2011 naar de Kamer van Koophandel. De naam werd Scherp Communicatie. Reden? Wij van wc-eend adviseren geen wc-eend, alleen als daar inhoudelijke argumenten voor zijn. Kortom, diensten en producten moet je met content onder de aandacht brengen. Met een scherpe boodschap. Bovendien was de URL nog vrij, ook niet onbelangrijk. Daarna was het aanpoten om bij potentiële opdrachtgevers onder de aandacht te komen. Al snel kwam er vanuit de ICT-hoek een doorlopende opdracht, maar werkte ik korte tijd ook nog voor ABN AMRO Verzekeringen voor een kortlopende klus.

Een aantal dingen vallen samen

Uitzicht vanuit zolderraam

Na een jaar op de zolder van onze eigen woning aan de Goudsbloemstraat in Zwolle vielen een aantal zaken samen. Ik mocht het hoofdredacteurschap voor Service Management op mij nemen, mijn zoontje werd geboren en ik stond op de rol om er nog een ICT-magazine bij te krijgen. Het leek eventjes allemaal wat veel, maar uiteindelijk bleek dat ICT-magazine toch niet door te gaan. Op zich een geluk bij een ongeluk, want het was de vraag of ik het allemaal rond zou krijgen. Met de geboorte van Stan groeide ook de wens om toch een eigen kantoor te hebben. Dat werd een kantoor aan de Paxtonstraat in Zwolle, op een industrieterrein met drie andere ondernemers: Ten Brinke Makelaardij, Eenkhoorn Financiële Dienstverlening en Willem Gunneman.

Bekijk hier de kantoren van Scherp

Eerste werknemer

Het aantal opdrachtgevers groeide en groeide. Na een jaar doorbuffelen en zelfs op vakanties aan het werk te zijn, vond ik dat het anders moest. Met personeel. Ook om meer het gevoel te hebben het samen op te pakken. Maar dat was nog wel een stap. Mijn collega en eerste werknemer werd Fokko Ebbens, die ik via voetbalvereniging WVF kende. Hem hebben we voor het 10-jarig bestaan ook geïnterviewd. We bouwden samen verder tot het moment dat hij op wereldreis ging en een ander vak in wilde stappen. Als liefhebber van reizen kon ik me daar alles bij voorstellen. Dat alles leidde tot een vacature en de komst van Remco Nieuwenbroek, waarmee ik verhuisde naar The City Post aan de Westerlaan in Zwolle. Ook om dichter bij het NS-station van Zwolle te zitten. Toen Remco, zie ook zijn verhaal in het kader van 10 jaar Scherp, zijn liefde achternaging naar Rotterdam kon ik ook hem niet anders dan gelijk geven. Liefde voor alles.

Verbreding met (online) marketing

Mijn huidige, gewaardeerde collega Anoek van der Riet trad aan. Later kwam er werk bij en namen we met Sander Wageman een in de Zwolse journalistiek zeer ervaren kracht aan. We gingen van de zesde verdieping naar de vijfde van The City Post om iets meer ruimte te hebben. Inmiddels was als communicatie adviseur/marketeer ook Jolanda Overgoor bij het bedrijf aangesloten. Een mooie mogelijkheid tot verbreding van het portfolio. Naast redactionele werkzaamheden voor online en fysieke uitgaven, ook (online) communicatieadvies. Daar maakt op dit moment een dienstverlener in de pensioenwereld volop gebruik van. Toen Sander besloot zijn politieke hart te volgen bij D66, kwam mijn huidige, eveneens gewaardeerde collega Martijn Slot hem vervangen.

Ook video en foto

Ronald tijdens video opnames

Dat wil niet zeggen dat het gedaan is met de ontwikkelingen. Op dit moment pakken we met foto- en videograaf Douwe Deinema content voor onze eigen onderneming op. Inmiddels zitten we met z’n vijven in The City Post, maar dat verblijf is eindig. De hoogbouw waar we in zitten wordt gerenoveerd. Dat vraagt weer om een zoektocht naar een nieuw pand. Zo gaandeweg en zowat ongemerkt was er ineens een 10-jarig bestaan. En mag ik in elk geval onze klanten bedanken dat we voor hen hele mooie communicatieklussen hebben mogen doen. Van een boek over tiny houses en webinars tot een bedrijfsvideo’s en talloze (al dan niet digitale) magazines. Het is ook dankbaar als je, zoals onlangs, een ondernemer kan bijstaan als hij het even niet meer ziet zitten hoe hij zijn verhaal het beste kan vertellen.

Verhalenvertellers

Want dat zijn we essentie: verhalenvertellers. Met alle moderne techniek van Google Analytics, social media en online marketing die erbij komt kijken. Waarbij we altijd vanuit de kern blijven werken. Geen bullshit, maar een boodschap die scherp geformuleerd aankomt bij de doelgroep. Of dat nu ondernemers zijn, topmannen of interne medewerkers. Dat maakt niet uit. Het formuleren van zo’n scherpe boodschap begint altijd met een bakje koffie om eens door te praten over wat u als klant bindt en boeit. Vrijblijvend en tegenwoordig steeds vaker via MS Teams. En als u het gesprek aangaat, staat er een mooie Scherpmok op u te wachten. U bent van harte welkom, ook digitaal. Zullen we eens bijpraten?

Ronald Bruins

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Rodetorenplein 15
8011 MJ Zwolle

06-14640422

Contact popup