BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons of reageer via het formulier.
Ze zijn voor veel mensen idolen vanwege hun artistieke kwaliteiten. Maar rocksterren zijn vaak ook meesters in marketing en communicatie met hun fans. Wat kunnen we van ze leren?
Slapend rijk worden is de wens van vele dromers, maar de harde realiteit is dat echt succes niet komt aanwaaien. Wie iets wil bereiken zal keihard moeten werken en een flinke dosis doorzettingsvermogen te berde moeten brengen. Neem nu Bruce Springsteen, de rocker van bijna zeventig toerde in 2016 met zijn E. Street Band door Europa en maakte er een sport van om zo lang mogelijk door te gaan. Met een recordoptreden van vier uur en zes minuten als ultiem hoogtepunt. Een prestatie die de meeste leeftijdsgenoten van The Boss hem en zijn band niet na zullen doen.
David Remnick, winnaar van de Pulitzer Prize, schreef enige tijd geleden voor de New Yorker, dat Springsteen al vanaf het begin van zijn rock carrière bezig was om zijn horizon te verruimen en zijn geest te verrijken. Hij las klassieke boeken en zag films, waardoor hij “naar zijn eigen verhaal, het verhaal van zijn familie, kon kijken in termen van klasse en Amerikaanse archetypen. De beelden, de verhalen en het gevoel van plaats in die romans en films hielpen zijn liedjes voeden”.
Dannos Tsakalos schreef het ook al in zijn blog ‘De 5 marketingtips die ik van Bruce Springsteen’ leerde. Ook hij roemt de werkethos van Bruce en destilleert er de volgende communicatie-les uit: Denk niet dat de klanten vanzelf komen aanwaaien. Communiceren vergt hard werk en toewijding. Zorg dat je de beste ter wereld wilt zijn in wat je doet en ga er helemaal voor. Ook als je al op het topje van de apenrots staat, blijf er voor strijden alsof morgen niet bestaat. Je fans, en dat zijn als het goed is je klanten, verwachten het van je.
Maar er komt bij het bouwen van een grote fanbase meer kijken dan alleen hard werken en toewijding. Iemand die precies weet hoe je fans voor je kunt winnen is popidool Justin Bieber. De populaire Canadees was voor zijn wereldfaam een doodnormale jongen met een meer dan aardige stem. Hij leidde een leven zoals bijna alle andere tieners, gevuld met school, hangen in het winkelcentrum en praten over meisjes. Totdat Justin Bieber op YouTube werd ontdekt en de weg naar glitter en glamour insloeg. Maar dat ging niet van de een op de andere dag, zo schrijft Ravali Ravulapati in haar blog ‘5 marketing tips die we van de celebs kunnen leren’. Voor Bieber echt wereldberoemd kon worden, bezocht zijn team radiostation na radiostation om het verhaal van de jonge Justin te vertellen en zijn muziek te verkopen. En dat is een van de pijlers voor het bouwen van een fanbase: goede mond-tot-mondreclame. Het is vaak de beste en meest betaalbare marketingstrategie, maar ook zo’n beetje de lastigste.
En toch, als je een product hebt waarvan anderen denken dat het echt hun leven heeft veranderd, laat dan deze influencers spreken namens je product en rekruteer anderen om mee te doen aan de ervaring. Je evangelisten zullen het woord voor je doen en een sterke ‘community’ opbouwen. Ze zullen van onschatbare waarde zijn voor je marketinginspanningen en je zult je ‘basis’ zien groeien. Dit kan ook in de tegenovergestelde richting gaan, dus wees voorzichtig en luister goed naar je klanten en naar de markt. Let goed op wat mensen zeggen. Soms, zelfs als het slecht is, kun je een potentiele slechte situatie omdraaien en moeilijkheden op een professionele manier oplossen. Alleen dan zul je jaar na jaar je fans in vervoering kunnen blijven brengen. Of in het geval van Justin, de Bieber Fever blijven verspreiden.
Okay, Ellen Degeneres is een presentatrice, comédienne en actrice, maar dus geen rock ster. Maar de manier waarop haar fans haar adoreren, vertoont wel gelijkenissen met die van rock sterren dus we geven haar toch een plekje in ons overzicht. Al is het alleen al omdat we een belangrijke les van haar kunnen leren, namelijk: wees jezelf, wees eerlijk en openhartig over waar je echt in gelooft én luister naar je publiek. Of het nu goed, slecht of lelijk is. Ze kennen je product of dienst omdat ze deze regelmatig gebruiken. Dus vraag ze naar hun ervaring, wat de uitdagingen zijn geweest en hoe die eventueel kunnen worden opgelost.
En dat doet Ellen ook. Ze is niet bang om nieuwe dingen te proberen of zichzelf kwetsbaar op te stellen. En dat is waarschijnlijk de reden waarom haar fans zoveel van haar houden, omdat ze gewoon Ellen is. Ze probeert niet iemand anders te zijn of iemand te zijn die iedereen wil dat ze is. En ze vraagt haar publiek altijd om feedback – of het nu goed, slecht of lelijk is!
Een veelzijdiger artiest dan Jennifer Lopez, oftewel J.Lo, is moeilijk te vinden. Zangeres, actrice, danseres, kledingontwerpster, restauranteigenaar, co-producent en nog veel meer. Overal heeft Jenny from the Block wel een vinger in de pap. Ze is daarmee een voorbeeld voor hordes jonge meisjes die durven te dromen om ooit ook zo groot en succesvol te zijn als Jennifer Lopez. Maar niet alleen jonge meisjes hebben reden om naar haar op te kijken, ook ondernemers kunnen veel van het multi-talent leren, schrijft Esther LaVielle in haar blog voor Question Pro. Met name als het gaat om het verzilveren van je vaardigheden. Ook in de communicatie geldt dat. Zorg dat je flexibel en veelzijdig bent. Met alleen een nieuwsbrief en af en toe een berichtje op Twitter kom je er niet. Zorg dat je met verschillende platformen uit de voeten kunt en toon daar ook de verscheidenheid van je bedrijf. Wie er in slaagt om meer te zijn dan een one trick pony wint dikwijls de opdrachtgever.
We zouden allemaal wellicht wel de bekendheid en het talent van Elvis Presley willen hebben, maar als het gaat om een gelukkig leven dan is The King misschien niet het beste voorbeeld om te volgen. Van Elvis leren we dat roem ook een donkere zijde kan hebben. Als je niet uitkijkt tenminste, zo betoogt Naomi Michael in haar blog ‘3 marketing lessen die ik van Elvis leerde’ op Digital Market Asia. Met wie je in zee gaat, is in dat opzicht een hele belangrijke keuze. Voor Elvis, die de in Nederland geboren Kolonel Tom Parker als zaakwaarnemer had, is het maar helemaal de vraag of hij de juiste manager in zijn hoek had. Het leidde er naast grandioos muzieksucces ook toe dat hij als onervaren acteur werd ingezet in low budget films. En dat hij in de laatste jaren van zijn carrière een moordend contract had getekend dat hem verplichte dagelijks drie shows te geven in Las Vegas.
De dag nadat Elvis Presley in augustus 1977 stierf, koos kolonel Tom Parker er niet voor om zich bij de wereldwijde golf van verdriet aan te sluiten. In plaats daarvan vloog hij naar New York om te onderhandelen over een deal voor Elvis’ merchandisingrechten. Kortom, kies zorgvuldig uit met wie je samenwerkt. Met de juiste mensen in je hoek, kun je én grote successen behalen én heb je iemand die ook omziet naar je welzijn.
Neem dan vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier.
Je kunt natuurlijk ook gewoon bellen of mailen.
Elke twee weken plaatsten we nieuwe content op onze site. Dit gebeurt in allerlei vormen zoals in een video, blog of whitepaper. Hierin gaan we in op vraagstukken binnen de marketing & communicatie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere content marketing (teksten schrijven), content ontwikkeling, e-mail marketing of data driven marketing. Wil je dit niet missen? Volg ons dan via onze social media kanalen: