Data gedreven marketing

Waarom zou je met data gedreven marketing aan de slag gaan?

  1. Meer verkopen en hogere loyalty
    Als je op het juiste moment de juiste aanbieding (data gedreven marketing) doet dan zal de conversie hoger zijn.
  2. Resultaatgericht
    Je ziet waar jouw budget heen gaat en wat het oplevert.
  3. Eén-op-één benadering
    Je kunt op individueel niveau met je doelgroep communiceren.
  4. Realtime en responsive
    Daarmee vergroot je jouw aantrekkingskracht voor potentiële klanten en de betrokkenheid en loyaliteit van bestaande klanten. Data gedreven marketing leidt tot klantfocus.
  5. Grip op complexiteit
    Data gedreven marketing campagnes zijn multi-channel. Hiermee krijg je grip op de complexiteit die daar onlosmakelijk mee verbonden is. Je weet wat de bijdrage is van ieder kanaal.
  6. De lerende organisatie
    Met een data gedreven marketing aanpak krijg je inzicht in de performance van een campagne. En leer je dus wat wel en niet werkt.

Hoe ziet een datagedreven marketing campagne eruit?Data gedreven markting campagne

Hoe ga je aan de slag met datagedreven marketing

Data gedreven campagnes

Verzamel data
Data driven-marketing begint met het verzamelen van data. Want zonder data kom je niet ver. Ook het opschonen en verrijken hoort bij deze stap. Datagedreven campagnes zijn alleen effectief als je kwalitatief goede data gebruikt.

Analyseren en segmenteren
Nu is het tijd om de data-analist aan het werk te zetten en een analyse los te laten op de aanwezige bronnen. Hier kunnen we informatie vinden waarmee we de klantsegmenten vormgeven en verder finetunen.

Campagne flowontwikkeling
Dan is het tijd om de campagneflow uit te tekenen. Welke boodschappen wil je op welk moment met welk segment delen?

Campagne uitvoer
In deze fase moet de content voor de campagne worden ontwikkeld, de content in de verzendsystemen worden geïmplementeerd en de meetinrichting van de campagne worden klaar gemaakt. Als dit alles is ingeregeld en getest dan kan de campagne live.

Respons, meting en analyse
In de eerste week van de campagne is het belangrijk om via de metingen in de gaten te houden of de campagne goed loopt. Er kan natuurlijk altijd iets fout zijn ingericht. Denk aan een meettag die niet goed staat. Na een wat langere periode analyseer je de resultaten van de campagne.

Ontwikkeling en opvolging
Op basis van de analyse bepaal je wat de vervolgstappen zijn in de campagne. Ga je aanpassingen doen of ben je tevreden met het resultaat?

Wil je hulp bij het starten met datagedreven marketing? Maak een afspraak met één van onze experts.

Maak afspraak

Meer weten?

Lees dan ook de volgende artikelen:

Mis niets door ons te volgen

Elke twee weken plaatsten we nieuwe content op onze site. Dit gebeurt in allerlei vormen zoals in een video, blog of whitepaper. Hierin gaan we in op vraagstukken binnen de marketing & communicatie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere content marketing, content ontwikkeling, e-mail marketing of data driven marketing. Wil je dit niet missen? Volg ons dan via onze social media kanalen.

Volg ons op LinkedIn

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Westerlaan 51
8011CA Zwolle

06-14640422
info@scherpcommunicatie.nl

Contact popup