BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons of reageer via het formulier.
Moet je voor je werk wel eens iemand interviewen of wil je in een gesprek de diepte in? Bijvoorbeeld voor een rapport, gewoonweg omdat je nieuwsgierig bent of voor het schrijven van een artikel? Dan zijn onderstaande tips uit mijn dagelijkse praktijk wellicht handig voor jou. Ik wens je heel veel succes!
Heb je aanvullingen? Laat deze dan achter in de reacties!
Ik bereid elk interview voor. Dat begint minimaal enkele dagen van tevoren. Ik stuur de vragen naar mijn gesprekspartner over het onderwerp. Waar gaan we het over hebben? Dat voorkomt dat je gesprekspartner met de mond vol tanden staat tijdens het interview. Wil je het nu helemaal handig doen, dan stel je de vragen op in lijn met de structuur van het artikel of het rapport dat je gaat maken. Dat scheelt tijd in de uitwerking. Ik kijk ook naar de achtergrond van de gesprekspartner. Daar is LinkedIn natuurlijk ideaal voor. Zie ik daar al raakvlakken? Tijdens het gesprek kun je daarop terugkomen.
Als je iemand nog niet kent, breek dan eerst het ijs. Dat is tegenwoordig wellicht wat moeilijker als je het interview via MS Teams of Zoom doet, maar dan nog kan het. Het kan gaan over het laatste nieuws, het weer, de manier waarop je bij iemand bent gekomen of iets dat op de achtergrond te zien is. Duik niet meteen de diepte in. Mensen moeten even aan je wennen. En andersom is dat ook zo. Vragen of je mag tutoyeren is netjes. Ik heb nog nooit gehad dat dat niet mag. Ook niet bij topmannen en -vrouwen die ik heb geïnterviewd.
Stel voor om elkaar kort te introduceren. Vertel kort wie je bent, van welke organisatie je bent en wat je met het interview wilt bereiken. Laat de ander dat ook doen. Het geeft je de mogelijkheid om te horen waar jullie raakvlakken hebben. Heb je ervaring die aansluit bij de belevingswereld van je gesprekspartner, laat dat dan blijken. Dat schept een band, om het zo te zeggen.
Het interview heeft een doel. Welk doel is dat? Wat ga je met de verkregen informatie doen? Krijg degene het geheel nog ter inzage? Waar verschijnt het en wanneer? In navolging op je voorbereidingsmail een paar dagen van tevoren, laat je tijdens het gesprek weten wat er eigenlijk gebeurt met de input. Daarmee blijven jouw bedoelingen voor de gesprekspartner geen black box. Hij of zij krijgt de vervolgstappen na het interview te horen en kan zich daar aan vasthouden.
Als interviewer gebruik ik veel gesprekstechnieken. Ik ga niet klakkeloos de vragenlijst af, want daarmee krijg je opgedreunde antwoorden. Het gesprek wordt er statisch van. Terwijl je juist dynamiek wilt.
Na een eerste vraag en antwoord, kun je samenvatten wat de geïnterviewde net heeft gezegd. Dat stimuleert hem of haar om verder te gaan. Het geeft niet als de samenvatting niet helemaal juist is. Dat hoeft niet. Je kijkt simpelweg of je het hebt begrepen en de gesprekspartner krijgt de mogelijkheid om zijn antwoord te specificeren of uit te breiden.
Een stilte laten vallen. Als ik het idee heb dat nog niet alles uit een antwoord blijkt, dan kan ik er bewust voor kiezen om een stilte te laten vallen. Doe dat niet te vaak, want dan wordt het ongemakkelijk. Maar het kan een pauze zijn waarin de gesprekspartner zijn gedachten aanscherpt om vervolgens verder te gaan.
Mijn teksten mogen niet saai worden. Want dan gaan lezers mijn teksten niet lezen. Dat zou het ergste zijn wat me kan overkomen, want dan is alle moeite van het interview en het schrijven voor niets. Er is een gemakkelijke manier om leuke antwoorden te krijgen. Matthijs van Nieuwkerk doet het aan de lopende band: vragen naar de mooiste, de leukste, de meest aandoenlijke, het hoogtepunt, het dieptepunt, enzovoorts.
Nog zo’n techniek: als je niet helemaal snapt wat iemand nu bedoelt, dan helpt een voorbeeld. Hoe vaak ik wel niet om een voorbeeld heb gevraagd in interviews … Het moeten miljoenen keren zijn geweest. Wil je echt de gesprekspartner uit de tent lokken, dan kan chargeren helpen. Overdrijf om een punt duidelijk te krijgen of om de nuance te ontdekken. Of om een stevige uitspraak te krijgen die meteen door kan als kop van je artikel.
Ik houd de tijd in de gaten. Richting het einde van de tijd kijk ik of ik alle vragen heb gehad. Dat kan ik gewoon ook benoemen. “Hebben we alles gehad wat we wilden bespreken?” De gesprekspartner kijkt daarmee ook zelf of hij of zij alles gehad heeft. Soms komt er nog wat, soms niet. Het is fijn, als het kan, om hier al de rode draad van het interview te schetsen. Dat is een samenvatting van het hele gesprek. Ook hier geeft het niet als het niet helemaal precies klopt. De gesprekspartner vult als vanzelf aan. In de afronding kom ik nog even terug op het begin en wanneer de geïnterviewde het een en ander kan verwachten. Je geeft zo nogmaals informatie over het vervolg. Je gaat verder via de e-mail waar je terugkomt op het prettige gesprek en de afspraken die je hebt gemaakt. Die e-mail kan na het gesprek niet als een verrassing komen. De cirkel is dan rond.
Elke week plaatsten we nieuwe content op onze site. Dit gebeurt in allerlei vormen zoals in een video, blog of whitepaper. Hierin gaan we in op vraagstukken binnen de marketing & communicatie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere content marketing, content ontwikkeling, e-mail marketing of data driven marketing. Wil je dit niet missen? Volg ons dan via onze social media kanalen: