BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons of reageer via het formulier.
Het lijkt zo makkelijk: je verstuurt een nieuwsbrief naar al je klanten en je kijkt wat er gebeurt. Maar zo makkelijk is het helaas niet, want je bent niet de enige die nieuwsbrieven verstuurt. Het is dus belangrijk dat je opvalt! Met mijn 9 emailmarketing tips gaat dat je zeker lukken. Veel succes!
Een goede onderwerpregel triggert de ontvanger om de e-mail te openen. Dit doe je door:
Dit is natuurlijk het makkelijkst als je als bedrijf/merk een hoge naamsbekendheid hebt en ook nog een betrouwbaar imago hebt. Ik heb voor Vereniging Eigen Huis gewerkt en als we daar een openingspercentage hadden van onder de 50%, dan waren we echt teleurgesteld. Helaas geldt dit niet voor alle bedrijven/merken. Er zijn sowieso 2 zaken waar je mee kan experimenteren.
Email leent zich uitstekend voor testen. Dus maak een testplan waarin je bij elke verzending iets test. Zaken waar je mee kan testen zijn:
Het is belangrijk om niet meerdere zaken in 1 keer te testen, omdat je dan niet meer weet wat zorgt voor het verbeterde resultaat.
Ooit heb ik eens gebruikgemaakt van gespiderde data van Funda. Het idee was dat ik de mensen die net hun huis op Funda in de verkoop deden, via een email informatie zou geven met tips over het verkopen van hun huis. Nog steeds een top idee, vind ik :-), maar toch ging er wat mis. We hadden de data vooraf niet gecontroleerd en na verzending regende het dus klachten: ‘Ik woon al 7 jaar na volle tevredenheid in mijn huis’ en ‘Ik ben net naar het buitenland geëmigreerd, dus ik weet niet waar je het over hebt’. Oeps foutje! Maar goed, wel een goede leerschool gehad.
Een gouden regel qua websites gaat ook op voor emailmarketing: Plaats belangrijke content bovenin. Omdat een lezer al vrij snel afhaakt, is het van cruciaal belang om de belangrijkste en aantrekkelijkste informatie uit je email bovenin te zetten. De bovenkant ziet de lezer immers altijd wanneer hij de mail opent. Deel je onderwerpen voordat je de mailing gaat maken in op urgentie. Dan kun je hier al rekening mee houden tijdens het ontwerpen.
Een checklist helpt je bij het maken van ‘standaardfouten’. Fouten maken is menselijk en bij het verzenden van een email kun je nogal wat steekjes laten vallen. Waar moet je zoal op letten?
In een andere blog ben ik dieper ingegaan op deze checklist. Lees er hier meer over.
Het mag geen geheim meer zijn dat een groot deel van alle emails op een smartphone of tablet wordt gelezen. Het is daarom van groot belang dat jouw email zich automatisch weet aan te passen naar het formaat van het gebruikte medium. Dus geen priegelige afbeeldingen en kleine linkjes te dicht bij elkaar.
Zoals bij alle online-marketingdisciplines is relevantie bij emailmarketing van groot belang. Een simpele manier om je campagnes relevanter te maken, is het goed segmenteren van je mailinglijsten. Je wilt je mailings dus zeker niet per definitie naar alle leden van je mailinglijst sturen. Denk altijd goed na over je doelgroep en de relevantie van je boodschap.
Mogelijke segmenten waar je aan kan denken:
Een reminder verhoogt het aantal mensen dat je met je boodschap bereikt. Bij een reminder is het belangrijk om na te denken wie je nogmaals wilt bereiken. Je hebt de keuze uit ontvangers die de email hebben:
Je kan er voor kiezen om bijvoorbeeld alleen segment 3 nog te benaderen. Of je kan er voor kiezen om alle segmenten nogmaals te benaderen maar dan met andere content. Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat je een andere onderwerpregel gebruikt voor de niet-openers.
Heb je na het lezen van deze tips nog vragen over de mogelijkheden van Emailmarketing?
Neem dan gerust contact met mij op.
Ik ben te bereiken op jolanda.overgoor@scherpcommunicatie of via 06-39406164.
En zo enthousiast over emailmarketing dat ik je er graag nog veel meer over vertel.
Elke twee weken plaatsten we nieuwe content op onze site. Dit gebeurt in allerlei vormen zoals in een video, blog of whitepaper. Hierin gaan we in op vraagstukken binnen de marketing & communicatie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere content marketing, content ontwikkeling, email marketing of data driven marketing. Wil je dit niet missen? Volg ons dan via onze social media kanalen:
2 reacties op “Dé 9 emailmarketing tips”
[…] Is de onderwerpregel effectief? Zie tips nr 1 van onze 9 e-mailmarketing tips. […]
[…] dan het versturen van een brief, je kunt veel mensen tegelijkertijd bereiken (bijvoorbeeld met een nieuwsbrief) en je kunt makkelijk linkjes (bijvoorbeeld naar een product in jouw webshop) of bijlagen (zoals […]