Dé 9 e-mailmarketing tips

Het lijkt zo makkelijk: je verstuurt een nieuwsbrief naar al je klanten en je kijkt wat er gebeurt. Maar zo makkelijk is het helaas niet, want je bent niet de enige die nieuwsbrieven verstuurd. Het is dus belangrijk dat je opvalt! Met mijn 9 e-mailmarketing tips gaat dat je zeker lukken. Veel succes!

Tip 1: Zorg dat je opvalt in de inbox met een goede onderwerpregel

Een goede onderwerpregel triggert de ontvanger om de e-mail te openen. Dit doe je door:

  • Anders te zijn dat de concurrentie:
    – maak eens gebruik van een symbool in de onderwerpregel. Hoe je dit doet, lees je hier.
  • Relevant te zijn:
    – Voorbeeld: ‘Wat kan Sophie nu ze 1 jaar is geworden’. Als je weet dat de dochter Sophie heet en ze net 1 jaar is geworden.
    – Voorbeeld: ‘Ontvang 10% korting op een dagje uit naar keuze’. Als je weet dat de ontvanger hier onlangs naar heeft gezocht.
  • Nieuwsgierig te maken:
    – Voorbeeld: ‘Nog 1 nachtje en dan ….’
    – Voorbeeld: ‘Wist u dat …’
  • Te personaliseren:
    – Voorbeeld: ‘Beste mevrouw Jansen, hierbij jouw nieuwsbrief’. Deze klinkt misschien suf, maar hij leverde mij een openingsrate van 5% meer op.

Tip 2: Zorg dat je opvalt in de inbox met een betrouwbare afzender

Dit is natuurlijk het makkelijkst als je als bedrijf/merk een hoge naamsbekendheid hebt en ook nog een betrouwbaar imago hebt. Ik heb voor Vereniging Eigen Huis gewerkt en als we daar een openingspercentage hadden van onder de 50%, dan waren we echt teleurgesteld. Helaas geldt dit niet voor alle bedrijven/merken. Er zijn sowieso 2 zaken waar je mee kan experimenteren.

  • Zorg ervoor dat je niet overkomt als spam:
    Dus voorkom die soort ‘Van e-mailadressen’: Apple Form <app.bcc-summarymailsvr-485254@customer-accountantform.com>.
  • Maak de afzender persoonlijk:
    – Voorbeeld: ‘Saskia de Jong – Intratuin’.

Tip 3: Test

E-mail leent zich uitstekend voor testen. Dus maak een testplan waarin je bij elke verzending iets test. Zaken waar je mee kan testen zijn:

  • Onderwerpregel (zie hierboven)
  • Afzender (zie eveneens hierboven)
  • Tijdstip van verzending
  • Verzenddag
  • Koptekst
  • Wisselende content
  • Button tekst
  • Kleur van de button
  • Button vorm

Het is belangrijk om niet meerdere zaken in 1 keer te testen, omdat je dan niet meer weet wat zorgt voor het verbeterde resultaat.

Tip 4: Heb je data op orde

Ooit heb ik eens gebruikgemaakt van gespiderde data van Funda. Het idee was dat ik de mensen die net hun huis op Funda in de verkoop deden, via een e-mail informatie zou geven met tips over het verkopen van hun huis. Nog steeds een top idee, vind ik :-), maar toch ging er wat mis. We hadden de data vooraf niet gecontroleerd en na verzending regende het dus klachten: ‘Ik woon al 7 jaar na volle tevredenheid in mijn huis’ en ‘Ik ben net naar het buitenland geëmigreerd, dus ik weet niet waar je het over hebt’.  Oeps foutje! Maar goed, wel een goede leerschool gehad.

Tip 5: Plaats beste content bovenaan

Een gouden regel qua websites gaat ook op voor e-mailmarketing: Plaats belangrijke content bovenin. Omdat een lezer al vrij snel afhaakt, is het van cruciaal belang om de belangrijkste en aantrekkelijkste informatie uit je e-mail bovenin te zetten. De bovenkant ziet de lezer immers altijd wanneer hij de mail opent. Deel je onderwerpen voordat je de mailing gaat maken in op urgentie. Dan kun je hier al rekening mee houden tijdens het ontwerpen.

Tip 6: Maak een checklist voor verzending

Een checklist helpt je bij het maken van ‘standaardfouten’. Fouten maken is menselijk en bij het verzenden van een e-mail kun je nogal wat steekjes laten vallen. Waar moet je zoal op letten?

  • Bestand: check wijzigingen, afmeldingen, bounces en relatieselecties
  • Wettelijke zaken: permissie, afmeldingen
  • Inhoud: taalgebruik, werkt personalisatie, grammatica, werken alle links
  • Envelop: afzender, van adres, onderwerpregel en leesvenster
  • Opvolging op web: sluit de landingspagina goed aan, zijn de stats goed geïmplementeerd

In een andere blog ben ik dieper ingegaan op deze checklist. Lees er hier meer over.

Tip 7: Zorg voor een responsive template

Het mag geen geheim meer zijn dat een groot deel van alle e-mails op een smartphone of tablet wordt gelezen. Het is daarom van groot belang dat jouw e-mail zich automatisch weet aan te passen naar het formaat van het gebruikte medium. Dus geen priegelige afbeeldingen en kleine linkjes te dicht bij elkaar.

Tip 8: Segmenteer je mailinglijsten

Zoals bij alle online-marketingdisciplines is relevantie bij e-mailmarketing van groot belang. Een simpele manier om je campagnes relevanter te maken, is het goed segmenteren van je mailinglijsten. Je wilt je mailings dus zeker niet per definitie naar alle leden van je mailinglijst sturen. Denk altijd goed na over je doelgroep en de relevantie van je boodschap.

Mogelijke segmenten waar je aan kan denken:

  • Afname dienst
  • Gedrag op website
  • Demografische variabele: geslacht, leeftijd
  • Ambassadeurs
  • Opzegkans
  • Nieuwe/bestaande klanten
  • Opener/niet-opener

Tip 9: Maak gebruik van reminders

Een reminder verhoogt het aantal mensen dat je met je boodschap bereikt. Bij een reminder is het belangrijk om na te denken wie je nogmaals wilt bereiken. Je hebt de keuze uit ontvangers die de e-mail hebben:

  1. geopend, maar niet geklikt
  2. geopend en geklikt
  3. niet hebben geopend

Je kan er voor kiezen om bijvoorbeeld alleen segment 3 nog te benaderen. Of je kan er voor kiezen om alle segmenten nogmaals te benaderen maar dan met andere content. Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat je een andere onderwerpregel gebruikt voor de niet-openers.

Jolanda Overgoor Heb je na het lezen van deze tips nog vragen over de mogelijkheden van E-mailmarketing?
Neem dan gerust contact met mij op.
Ik ben te bereiken op jolanda.overgoor@scherpcommunicatie of via 06-39406164.
En zo enthousiast over e-mailmarketing dat ik je er graag nog veel meer over vertel.

Mis niets door ons te volgen

Elke twee weken plaatsten we nieuwe content op onze site. Dit gebeurt in allerlei vormen zoals in een video, blog of whitepaper. Hierin gaan we in op vraagstukken binnen de marketing & communicatie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere content marketing, content ontwikkeling, e-mail marketing of data driven marketing. Wil je dit niet missen? Volg ons dan via onze social media kanalen:

Van plan zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan?
Download hier dé 9 tips voor e-mailmarketing.
Je ontvangt deze tips dan gelijk in jouw mailbox.

Conversieformulier

    Door akkoord te gaan stem je in met onze algemene voorwaarden en met het ontvangen van e-mail berichten over nieuws, communicatiekennis en events.

BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
 Bel ons of reageer via het formulier.

Scherp Communicatie
Westerlaan 51
8011CA Zwolle

06-14640422
info@scherpcommunicatie.nl

Contact popup