BAKKIE KOFFIE DOEN?
Heb je een vraag of wil je gezellig langskomen? Neem gerust contact met ons op!
Bel ons of reageer via het formulier.
Als ik op een verjaardag vertel dat ik een redacteur -of tekstschrijver- ben, krijg ik vaak de vraag wat ik nou eigenlijk de hele dag op mijn werk doe. Om het gezellig te houden, vertel ik vaak een (zeer) beknopte versie en zeg ik iets in de trant van “Nou ja, ik schrijf dus teksten. Voor in vakbladen of op websites. Goh, hoe is het nou met je oude tante Bep?” Want laten we eerlijk zijn, niemand zit op zo’n moment te wachten op een uitgebreid verslag van wat ik de hele dag op kantoor uitspook, toch? Zonde eigenlijk, want mijn werk is hartstikke leuk en interessant. Dus voor iedereen die zich wel eens afvraagt wat een redacteur/tekstschrijver de hele dag uitvoert, here goes.
Om kwart voor negen stap ik ons kantoor binnen. Terwijl het koffiezetapparaat hard zijn best doet om mijn kopje te vullen met een overheerlijke dosis cafeïne, doe ik uitgebreid verslag aan mijn collega’s over hoe verschrikkelijk vervelend mijn mede-treinreizigers weer eens waren. Zodra mijn kopje gevuld is, begin ik vol goede moed aan het checken van mijn mail. Meteen stuur ik een paar interview-verzoeken de deur uit. Specialistische vakkennis heb ik immers niet zelf in huis, daar hebben we toch echt de experts voor nodig.
Daarna is het tijd om de website van één van onze opdrachtgevers te voorzien van het laatste nieuws. Nadat ik een aantal persberichten heb ontdaan van de nodige ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’-uitspraken, slinger ik deze het wereldwijde web op. Ook is eindelijk het artikel dat ik onlangs heb geschreven op basis van een aantal interviews goedgekeurd door de geïnterviewde partijen. Deze kan dus ook online én gedeeld worden op sociale media. Voor elk platform bedenk ik weer nét even een andere aansprekende manier om deze content te delen. Facebook en LinkedIn vragen nou eenmaal om een andere aanpak.
Inmiddels is het alweer elf uur en bijna tijd voor het geplande interview met iemand van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit. Voor één van onze opdrachtgevers ben ik namelijk bezig met een artikel over hoe je kan voorkomen dat je auto gestolen wordt. Interessant! Om me goed op het gesprek voor te bereiden, neem ik alvast de cijfers door die ik op voorhand ontvangen heb en bedenk ik wat ik allemaal wil vragen. Tijd om te bellen!
Na onze dagelijkse wandeling naar de supermarkt en de lunch, bespreek ik met mijn collega Ronald de plank voor de volgende editie van Service Management, een vakblad voor de professionele schoonmaak. Met welke artikelen zouden we onze lezers een groot plezier doen? Daarvoor pakken we onder andere Google Analytics erbij, om te zien welke onderwerpen goed scoren en kijken we in de contentplanning wat er op de agenda staat. Niet alleen bedenken we waarover we willen schrijven, maar bijvoorbeeld ook hoe lang de stukken moeten worden en wie we hiervoor nodig denken te hebben. Als de plank eenmaal rond is, verdelen we de taken, worden de nodige mails en verzoeken verstuurd en vinden we dat we wel een potje pingpong hebben verdiend.
Eenmaal uitgespeeld, zie ik dat mijn mailbox volstroomt met berichten van de hoofdredacteur en de eindredacteur van Service Management. Over een paar dagen gaan we met de huidige editie namelijk naar de drukker en er zijn nog een aantal zaken die geregeld moeten worden. Dus ga ik braaf op zoek naar de juiste foto’s voor bij dat ene artikel, zit ik onze columnist nog even achter de broek aan over waar zijn stuk blijft en geef ik nog een aantal wijzigingen door. Verder check ik of vormgeving weer iets moois heeft gemaakt van de teksten en geef ik daarop mijn akkoord óf vertel ik hoe het naar mijn mening beter moet.
“Zou je even een artikel van mij willen nakijken?” vraagt mijn collega. Gelukkig ben ik net klaar met het spammen van de eindredacteur met de laatste updates en verzoekjes, dus stuur maar door. Over de inhoud van het stuk kan ik weinig zinnigs zeggen, het is iets heel erg economisch, maar wél kan ik er een paar taalfoutjes uithalen. Erg bevredigend.
Inmiddels zit de werkdag er alweer bijna op. Tijd om eens op Google Analytics te peilen hoe onze websites vandaag gescoord hebben en ik check meteen even onze social kanalen. Altijd leuk om te zien als onze berichtjes veel gedeeld worden en reacties van de lezers uitlokken. Voordat ik om 17 uur richting station ga om me weer een half uur lang te kunnen irriteren aan de andere treinreizigers, bereid ik een interview van morgenochtend voor. Dan ga ik namelijk in gesprek met een objectleider in de schoonmaak. Eén van mijn vragen: “goh, wat doe jij nou eigenlijk de hele dag op je werk?”
Klinkt zo’n werkdag jou als muziek in de oren en denk je dat jij de geschikte persoon bent als creatieve content redacteur? Stuur dan voor 1 september je sollicitatiebrief + CV naar .
Elke twee weken plaatsten we nieuwe content op onze site. Dit gebeurt in allerlei vormen zoals in een video, blog of whitepaper. Hierin gaan we in op vraagstukken binnen de marketing & communicatie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere content marketing, content ontwikkeling, e-mail marketing of data driven marketing. Wil je dit niet missen? Volg ons dan via onze social media kanalen: