Home > Checklist voor e-mailmarketing: hiermee voorkom je fouten!
Checklist voor e-mailmarketing: hiermee voorkom je fouten!
Fouten maken gebeurt nu eenmaal en helemaal als er onder druk een e-mail de deur uit moet. Dus vink voordat je op de verzendknop drukt eerst onderstaande punten af. Dit voorkomt een slechte klantbeleving.
Bestand: check afmeldingen, bounces, selecties en toestemming
Zijn afmeldingen verwerkt?
Je wilt je prospects/klanten natuurlijk niet belasten met ongewenste e-mailingen. Bij veel organisaties worden de afmeldingen die direct via de e-mail worden gedaan automatisch verwerkt. Maar zijn de afmeldingen die via andere kanalen (callcenter, contactformulier) binnenkomen ook verwerkt?
Zijn de bounces verwerkt?
Dit is van belang voor je afleverreputatie. Als je telkens een hoge bounce-ratio hebt kunnen providers je als spam beoordelen en je toevoegen aan hun blacklist.
Zijn de juiste ontvangers geselecteerd?
Je wilt alleen die ontvangers selecteren waarvoor de e-mail een toegevoegde waarde heeft. Zo wil je een aanbieding voor zonnepanelen het liefst alleen naar mensen sturen die plek hebben om zonnepanelen te plaatsen en hiervoor ook bevoegd zijn. Huurders wil je dus liever uitsluiten en eigenaren van appartementen ook.
Heb je van iedereen toestemming om te e-mailen?
Zowel B2B als B2C bedrijven hebben een opt-in van de ontvanger nodig om te mogen e-mailen. Mail je zonder deze toestemming dan kun je een boete ontvangen.
Inhoud: check personalisatie, links, beelden en de landingspagina
Heb je na het lezen van deze checklist nog vragen over de mogelijkheden van E-mailmarketing? Neem dan gerust contact met mij op. Ik ben te bereiken op jolanda.overgoor@scherpcommunicatie of via 06-39406164. En zo enthousiast over e-mailmarketing dat ik je er graag nog veel meer over vertel.
Werkt de personalisatie?
Welke soorten personalisatie pas je toe? In onderwerp, aanhef en inhoud? Zorg er dan voor dat je al deze verschillende varianten checkt. Let ook op wat er gebeurt als bepaalde gegevens niet in je bestand staan. Je kan dit het beste ondervangen door een alternatieve tekst. ‘Beste relatie’ is nog altijd beter dan ‘Beste onbekend’.
Werken alle links?
Voor de ontvanger is het heel frustrerend als ze naar een verkeerde landingspagina worden gestuurd.
Zijn de juiste beelden gebruikt?
Bij het klaarzetten van e-mails wordt er nog wel eens gebruikgemaakt van de copy/duplicate functie. Hierdoor komt het regelmatig voor dat vergeten wordt om het juiste beeld te gebruiken.
Sluit de landingspagina aan op de trigger in de e-mail?
De landingspagina moet goed aansluiten op de e-mailing. In taalgebruik, tone-of-voice, aanspreekvorm en vormgeving. Maar het belangrijkste is dat de landingspagina aan de verwachting van de bezoeker voldoet.
Voldoet de inhoud aan de wettelijke verplichtingen? Is de afmeldlink aanwezig en werkt de link en de achterliggende automatisering?
Envelop: reply-adres, displaynaam, onderwerpregel en leesvenster
Klopt het reply-adres?
Controleer of je het juiste adres gebruikt voor deze e-mail. Vragen (bv ) wil je namelijk vaak naar een ander e-mailadres sturen dan vragen over een product (bv ). Het gebruik van een no-replyadres is niet aan te bevelen omdat hierdoor geen interactie kan ontstaan.
Is de displaynaam logisch?
Meestal is deze gekoppeld aan het reply-adres. Controleer of je de juiste displaynaam (de naam die zichtbaar is in de inbox) gebruikt.
Wordt de inhoud al duidelijk in het leesvenster?
Is in het leesvenster (‘preview pane’) direct duidelijk wat de belangrijkste boodschap van de e-mailing is? Het is belangrijk om hier al bij de start van je e-mailing rekening mee te houden.
Aflevering: weergave verschillende providers en apparaten
Test hoe de e-mail bij verschillende providers weergegeven wordt.
Dit is noodzakelijk omdat elke mailprovider de broncode anders interpreteert. Analyseer bij welke e-mailproviders je de meeste e-mails aflevert. Maak bij deze providers (bijvoorbeeld Hotmail, Gmail, Outlook) een account aan en test de mail vervolgens.
Test hoe de e-mail op verschillende devices word getoond. Uit het Nationaal E-mail Benchmark blijkt dat 46 procent van de e-mail in de B2C markt wordt gelezen vanaf de Smartphone. Zorg er dus voor dat de e-mails goed tot zijn recht komen op de meest gebruikte devices.
Overige zaken: denk ook aan randzaken zoals formulieren
Kan de ontvanger zijn profiel aanvullen/wijzigen?
Een e-mail is bij uitstek geschikt om meer te weten te komen van de ontvanger. Dus zorgt ervoor dat hij/zij het profiel kan aanvullen en wijzigen.
Werken alle formulieren?
Zijn er onderwerpen die de ontvanger naar een aanvraag- of inschrijfformulier leiden? Controleer of de formulieren werken en of ook het vooraf invullen van gegevens correct functioneert. Controleer ook de bedankpagina’s en mogelijk opvolg e-mails.
Hoe ziet de webversie van je e-mailing eruit?
Eenvoudig over het hoofd te zien, omdat deze link meestal automatisch wordt aangemaakt. Maar werkt de online versie ook?
Tekstversie
Is er een tekstversie van je e-mailing? Absoluut noodzakelijk omdat spamfilters hierop controleren.
Organisatie: stel iedereen op de hoogte
Nadat je alle tests hebt uitgevoerd, is het verstandig om nog 1 collega te vragen hetzelfde vinklijstje langs te lopen. Zoals je ziet zijn er best veel tests en zit een foutje in een klein hoekje. En, last but not least: zorg ervoor dat de organisatie op de hoogte is van de e-mailing die je gaat verzenden.
Één reactie op “Checklist voor e-mailmarketing: hiermee voorkom je fouten!”
[…] een andere blog ben ik dieper ingegaan op deze checklist. Lees er hier meer […]